Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Didaktik

Teknologiske eksperter inviteres indenfor i klasseværelset

Af Stellan Nørreskov Wulff, Engineer The Future Fotos: Kenan Denis Demir

Hvordan arbejder en ingeniør? Hvad skal man bruge naturfaglig viden til i den virkelige verden? Hvordan bygger man et stabilt hus? Det er bare nogle af de spørgsmål, elever landet over kan få svar på, når teknologiske eksperter inviteres indenfor på landets skoler gennem besøgsordningen Book en ekspert. Vi har mødt natur-teknologi-lærer Maria Zernickov-Appel for at få et indblik i, hvad hun fik ud af at få en teknologisk ekspert på besøg i klasseværelset.

”En teknologisk ekspert gør undervisningen virkelighedsnær og skaber et helt særligt engagement hos eleverne. Det var 22 unge med julelys i øjnene.” Sådan indleder natur-teknologi-lærer Maria Zernickov-Appel fra Hillerødsholmskolen i Hillerød, da vi møder hende til en snak om, hvad besøgsordningen ”Book en ekspert” kan bruges til i skolen.

 


FK03 2018 6 2


En uge forinden har Maria Zernickov-Appels 4. klasse haft besøg af civilingeniør Jeanette Brender Clemensen fra den rådgivende ingeniørvirksomhed MOE. Hun gæstede skolen for at fortælle klassen om ingeniørernes arbejdsmetode: Engineering og hjælpe eleverne godt på vej til selv at mestre engineering-metoden, der går ud på at arbejde problemløsende med virkelighedsnære naturvidenskabelige udfordringer.

Konkret arbejdede eleverne med at skabe stabile bygningskonstruktioner, der skulle kunne klare hård blæst og modstå jordskælv – men hvor et sådant byggeri i virkelighedens verden ville tage flere måneder, måske år, fik eleverne her blot et par timer og en bunke spillekort. Så blev der ellers tænkt, konkretiseret, konstrueret, testet og forbedret, indtil eleverne havde udarbejdet deres forskelligartede bud på et stabilt treetagers korthus. Nogle forsøgte sig med trekanter, andre med firkanter, og en enkelt gruppe kastede sig sågar ud i at skabe lodrette mure vha. spillekortene.

Natur-teknologi-lokalet summede af glade elever, for når en teknologisk ekspert kommer på besøg, bliver eleverne top-motiverede. Det fortæller Maria Zernickov-Appel: ”Når vi får en ekspert som Jeanette ind udefra, bliver eleverne vildt nysgerrige. På fjerdeklasseniveau er eleverne utroligt sultne på at lære mere, og de er så taknemmelige for, at der kommer folk udefra, som har lyst til at fortælle dem om, hvad de laver i deres arbejdsliv.”

Besøgsordningen ”Book en ekspert” er en del af programmet Engineering i skolen, der er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, og har som formål at bringe Engineering ind i grundskolen. Selv opdagede Maria Zernickov-Appel Book en ekspert gennem skolebiblioteket. ”På skolebiblioteket sidder der nogle folk, som er dybt engagerede og gode til at spore tiltag som disse op. Da jeg så ”Book en ekspert”, tænkte jeg, at det måtte vi prøve – det ville passe rigtig godt ind i min undervisning. I denne omgang valgte jeg at bruge eksperten som et spontant indspark i undervisningen, men det vil være oplagt at bygge et længere forløb op omkring Engineering og i den forbindelse få en ekspert ud, enten til at starte forløbet op eller slutte et forløb af. Det overvejer jeg selv at gøre i fremtiden.”

Engineering i skolen er fondsstøttet af AP Møller Fonden, Villum Fonden, Industriens Fond og Lundbeckfonden, og ekspertbesøgene er således gratis for de enkelte skoler at deltage i. På projektets hjemmeside  kan lærere danne sig et overblik over, hvilke eksperter det er muligt at få ud på skolerne i deres lokalområde, og hvilke klassetrin de bedst egner sig til. I øjeblikket kan man på landsplan vælge mellem mere end 150 eksperter. For Maria Zernickov-Appel er det vigtigt, at man introducerer eleverne til virkeligheden og erhvervslivets muligheder, mens de er unge. ”Jeg tror, at det er en rigtig god idé at få teknologiske eksperter ud på skolerne, mens børnene går på mellemtrinnet. På det tidspunkt i elevernes liv er de utroligt engagerede og helt åbne over for nye indtryk. Med et besøg finder de ud af, at hvis de vil være lige så seje som Jeanette, skal de kæmpe for det og undersøge det naturfaglige felt nærmere. Så nytter det ikke noget at læne sig tilbage og sige, at naturvidenskab er svært. I stedet går det op for dem, at de bliver nødt til at være aktive og engagere sig i naturvidenskabelige problemstillinger.”

Eleverne får en forsmag på virkeligheden uden for skolen

Engineering i skolen arbejder for, at flere unge kommer til at interessere sig for naturvidenskab og på sigt vælger det naturvidenskabelige felt til, når de skal vælge deres karrierevej. Maria Zernickov-Appel ser et stort potentiale i, at man gradvist åbner skolen mere op mod omverdenen og forsøger at give eleverne en forsmag på, hvad der venter, når eleverne kommer ud på arbejdsmarkedet. ”Efter folkeskolereformen er åben skole i den grad blevet et modeord i skolen. Hvis man skal finde én positiv ting ved den reform, var det måske netop visionen om at åbne skolen mere op og invitere virkeligheden ind i klasseværelset. Det er vejen frem og i særlig høj grad relevant i naturfagsundervisningen. Hvis de unge først bliver præsenteret for virkeligheden, når de går ud af gymnasiet, ved de ikke, hvilke muligheder de reelt har. Så bliver de ikke ingeniører eller IT-specialister, med mindre deres forældre arbejder inden for området i forvejen. Et besøg fra en teknologisk ekspert skaber en virkelighedsnær forståelse af verden, og det er guld værd.”

Maria Zernickov-Appel ser det som en vigtig del af skolens opgave at oplyse eleverne om, hvilke erhvervsmuligheder der findes. ”Ifølge Folkeskoleloven er det pålagt skolerne løbende at undervise i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering, og her er et initiativ som ”Book en ekspert” super godt, fordi eksperterne er meget konkrete, sindssygt dygtige og vanvittigt gode til at formidle i øjenhøjde. Det er vildt inspirerende at få en ingeniør eller datamatiker ud i klassen. Der er ikke nogen i fjerde klasse, der med sikkerhed kan sige, hvad vedkommende vil arbejde med som voksen, men man begynder alligevel at så frøene på det tidspunkt i livet.”


FK03 2018 6 1


Fremskrivninger fra Engineer the future omkring fremtidens jobmarked viser, at Danmark i 2025 kommer til at mangle 10.000 kandidater inden for naturvidenskab, teknologi og IT, hvilket har fået en lang række danske virksomheder til aktivt at støtte et større naturvidenskabeligt fokus i skolen. På spørgsmålet om, hvorvidt det er at gå erhvervslivets ærinde at bruge ”Book en ekspert”, svarer Maria afvisende. ”Jeg vil hellere se det den anden vej rundt og fokusere på, hvad vi som skole får ud af, at en lang række fonde støtter op om et projekt som dette. Det er bare med at tage imod det. Jeg ser det kun som en fordel, at erhvervslivet og skolen samarbejder, for det er essentielt, at unge møder virkeligheden og formår at forholde sig kritisk til den. Det hjælper sådan et besøg på.”

En teknologisk dannet ungdom kræver supplerende undervisningsmetoder

Engineering-tilgangen supplerer den klassiske naturfagsundervisning ved i større grad at bringe hands-on ind i undervisningen, og den tilgang tiltaler Maria Zernickov-Appel, som allerede i dag forsøger at gøre sin undervisning mere konkret og praktisk orienteret. ”Det vigtigste for mig som fagperson er, at min undervisning er vedkommende for eleverne. Fagets fagområder skal gøres spændende, så eleverne får appetit på at dykke ned i fagets afkroge og undersøge emnerne dybere. Måske skal vi til at vende undervisningen lidt på hovedet. I den klassiske undervisningstilgang læser man en masse for så siden at arbejde en smule praktisk. Men hvorfor vender vi det ikke om? Hvis vi øger brugen af hands-on, får børnene helt naturligt lyst til at læse faglitteratur omkring det, de arbejder med. Unge mennesker er utroligt videbegærlige, de vil så gerne lære, men for at de føler, at de kan omsætte deres viden, skal eleverne kunne se konteksten. Det er netop denne lystbetonede læring, der styrkes, når vi har en ekspert på besøg.”

Maria Zernickov-Appel ser et generelt behov for, at den teknologiske dannelse øges blandt de unge. ”Helt overordnet er teknologien her, der og alle vegne. Og der bliver ikke mindre af den. Derfor er der selvfølgelig behov for en stærkere teknologisk satsning. På de 13 år, jeg har undervist, kan man mærke, at der er sket fuldstændig enorme teknologiske fremskridt. Teknologien får større og større betydning, og derfor må teknologiundervisningen også følge trop. Hvis Danmark som nation skal stå skarpt i den teknologiske udvikling, kræver det en indsats i skolen. Længere er den ikke. Derfor synes jeg også, at Book en ekspert er et sindssygt godt tilbud, jeg uden tvivl vil benytte mig af en anden gang. Det er bare med at få spredt budskabet. Jeg lyder måske jubeloptimistisk, men i realiteten var besøget jo udelukkende en god oplevelse. Der er ikke noget negativt at sige om det. Eleverne var glade og lærte noget. Det er jo ikke sådan, at der kommer en ekspert ud og prædiker om emnet, som var det den eneste levevej at gå. I stedet får eleverne et inspirerende indblik i livet som naturfaglig ekspert, og det er simpelthen en fantastisk og berigende oplevelse,” afslutter hun.  

  • Besøgsordningen ”Book en ekspert” er en del af Engineering i skolen, der er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College.
  • Gennem ”Book en ekspert” kan skolelærere landet over booke teknologiske eksperter til at besøge skolen for at engagere og motivere eleverne til at arbejde med naturvidenskabelige problemstillinger.
  • De teknologiske eksperter er trænet i at formidle deres viden, så undervisningen er i øjenhøjde med eleverne, ligesom praktiske øvelser er et centralt element i besøget.
  • Engineering i skolen er fondsstøttet af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden, og ”Book en ekspert”- besøgene er derfor gratis for de enkelte skoler at deltage i.
  • Engineering i skolen er et landsdækkende program, der skal bringe Engineering ind i undervisningen på mellemtrin og i udskolingen. Ud over ”Book en ekspert” byder Engineering i skolen på tiltag såsom Engineering Day, Naturfagsmaraton og Naturvidenskabsfestival.
  • Du kan læse mere om ”Book en ekspert” på : engineerthefuture.dk
  • Du kan læse mere om Engineering i skolen på: engineerthefuture.dk/engineering-i-skolen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.