Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Natur/Teknologi

Inspiration til n/t-undervisningen 2

Af Anders Artmann

Micro:bit i SkolenFK03 2018 8 7

Tidligere IT konsulent i Horsens kommune og lærer, Torben Baunsø, står bag hjemmesiden ”Micro:bit i skolen”. Siden indeholder forløb, idéer og tips til skolers arbejde med micro:bit og er under fortsat udvikling.
Det nuværende materiale blev benyttet i projektet “Micro:bit i Region Midtjylland” i efteråret 2017. Indholdet bearbejdes og videreudvikles bl.a. med afsæt i erfaringer fra dette projekt og kommende aktiviteter i VIA regi.
Alt indhold offentliggøres under Creative Commons CC:BY. Det betyder at alle er velkomne til at benytte og evt. bearbejde materialet og distribuere diverse links, når der krediteres for det oprindelige materiale. Du finder hjemmesiden her: microbit-i-skolen.dk


PaperbitsFK03 2018 8 4

En af udfordringer med at inddrage elektronik i undervisningen er den til tider krævende øvelse at lodde. Man kan undgå den del ved at benytte ledende tape (fx kobbertape) og lave kredsløb på den måde. Paperbits er en introduktion til netop den måde at lave kredsløb på.
I dropbox kan man finde en introduktion her: dropbox.com, der godt nok er på engelsk, men som har fine illustrationer.


FK03 2018 8 1
WiFive.dk

Digital dannelse er i fokus på hjemmesiden WiFive.dk, der er udviklet i et samarbejde mellem Danske Skoleelever og TDC Group. Det overordnede formål er at styrke det digitale fællesskab blandt elever på mellemtrinnet.
Der er udviklet et undervisningsmateriale målrettet elever i 4. til 6. klasse, som består af 4 moduler. Hvert modul er planlagt til to lektioner. Der findes undervisningsvejledning, øvelser og PowerPoint-præsentationer med. Til undervisningen hører også et ”digitalt kørekort”, der kan fungere som afslutning på forløbet. Du finder hjemmesiden her: skoleelever.dk


Flipped learning fra ExperimentariumFK03 2018 8 8

 

Det nye undervisningsforløb fra Experimentarium er udviklet i samarbejde med Københavns Professionshøjskole og benytter sig af metoden ”flipped learning”. De har udviklet fem forløb til deres udstillinger og selvom man måske ikke kan komme til udstillingen, så kan videoerne give inspiration til emner og problemstillinger. De fem udstillinger er Havnen, Under huden, Stranden, Lyslabyrinten og Idéværket. Klik på forløbene på hjemmesiden her: experimentarium.dk


Spisornli.dkFK03 2018 8 2

 En gratis undervisningsportal for 4. til 6. klasse om mad, miljø og klima. Målet er at inspirere og facilitere en undervisning og uddannelse af fremtidens madforbrugere og madlavere til at kunne lave mad, der er god for miljø og klima, og samtidig er sund.
Det er foreningen NOAH, der har udviklet hjemmesiden, som du finder her: spisornli.dk


Naturteknologi.dkFK03 2018 8 5

Hjemmesider med undervisningsforløb til faget natur/teknologi dukker op rundt omkring. På naturteknologi.dk er der tilhørende opgaveark til eleverne, som kan printes. Der er desuden lektionsplaner, og tanken er, at man kan undervise i faget uanset om man har linjefag i natur/teknologi eller ej. Lektionerne er opbygget med læringsmål og videoer til eleverne – og selvevaluering efter forløbet. Hjemmesiden er lavet af Jakob Skjødt og forløbene indeholder nogle klassikere som ”Kroppens organer” og ”Planetsti”. Der er også et forløb for indskolingen, hvor eleverne skal designe deres egen plante efter egne undersøgelser.
Flere forløb kan altså tjene som inspiration eller vikarmateriale. Se hjemmesiden her: www.naturteknologi.dk


App: De 7 haveFK03 2018 8 9

Køb og sælg varer i forskellige lande og kæmp mod et andet hold om at tjene mest. Fagligt er der måske ikke så meget at komme efter, men spillet kan være indledning til at diskutere fx fordeling af resurser og forskelle og ligheder mellem forskellige lande eller verdensdele.
Appen er udviklet af Experimentarium.


App: Space Nation NavigatorFK03 2018 8 3

Træn til at blive astronaut og kom en tur i rummet! Det lyder virkelig lovende når man læser om Space Nations app-projekt. Der er tre områder man kan træne sig i, som alle skal være relevante for astronauter: krop, sind og social. Der er rumrelaterede quizzer, eventyr, spil og fysiske træningsprogrammer (måske en motivation for aktivitet i undervisningen?). Da teksten er engelsk, er det mest aktuelt at gennemgå de forskellige missioner i klassen og overlade eleverne til selv at prøve sig frem, når den indledende tekst er blevet oversat og gennemgået. De forskellige quizzer har tidsbegrænsning og det kan være svært at få oversat spørgsmål og svarmuligheder inden tiden udløber.
Appen er udviklet i samarbejde med NASA.
Det kræver oprettelse af en brugerprofil, når man benytter appen. Planen er at appen vil blive tilføjet yderligere trin i løbet af 2018.


App: Nature Challenge

FK03 2018 8 6I Nature Challenge sammensætter en spilstyrer et spil med opgaver i naturen for en gruppe spillere. I modsætning til lignende apps, så er der opgaver med appen som oven i købet er forklaret med en lille videosekvens. Man kan fx sætte eleverne til at bygge en kubikmeter af pinde, naturparkour eller stave, ved at lave bogstaver med kroppen. Opgaverne løses fx ved at uploade billeder og tekst i appen. Spillederen kan vurdere besvarelser og give point fra 1 til 6 og kommentere. Der er et interaktivt spilfeed, som kan øge motivationen blandt spillerne.
DGI har udviklet appen blandt andet til brug i skolen og målgruppen er 10-14 årige.


 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.