Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Didaktik Natur/Teknologi Undervisningsmateriale

Stop-motion film bliver brugt til læring

FK01 2018 8 1
Af Kenneth Hald, Himmerlands Ungdomsskole

Ikonisk Harry Potter-musik spiller i baggrunden, imens et lille spøgelse titter frem med en forklarende taleboble over hovedet. Stop-motion film kører over elevernes skærme. Det bruges til at hjælpe eleverne med at huske svære eller vigtige eksperimenter og metoder hen sidst på året.

Det er første år at, stop-motion film bruges af mine elever, og indtil videre har det haft en positiv effekt på elevernes indlæring. Flere af eleverne har brugt virkelig lang tid på det, fordi de er blevet fanget af det. En af eleverne fortæller:

–    ”Man husker det bedre, fordi man sidder og rykker på tingene, når man animerer dem. Det gør undervisningen mere underholdende, også når man skal se de andres stop-motion film. Det er nok ikke noget man burde gøre hver gang man har en ny opgave, men det er det værd at lave det engang imellem.


{embed:youtube:xXDhrOcHfMk}


Hvad er stop-motion?

Stop-motion er en videogenre, hvor man sætter en masse billeder sammen til en lang film.
Processen foregår i Google Slides, hvor elever laver det antal dias, som passer til deres ønskede stop-motion film. De vælger et tema, som de selv synes er interessant, gerne ungdommeligt og måske endda humoristisk. Nogle af mine elever har været helt op på 600 diasslides.
Hele meningen med videoerne er at forklare en teori, som eleverne altid kan se tilbage på, når de senere skal til eksamen.
Stop-motion film er blevet den nye notesbog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.