Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Arrangementer

Tur til Rumænien

UDBLIK – beretninger fra personer, der har fået støtte fra Lindersdorf Rejsefond

Af Poul Erik Grønhøj

FK01 2018 9 1Sidder i flyet på vej til Rumænien. Jeg har fået et legat fra Ove Lindersdorfs Rejsefond. Jeg skal på studietur i Rumænien. Det skal dels handle om, hvordan den naturvidenskabelige undervisning foregår i de rumænske skoler, og dels finde ud af hvordan jeg/vi kan hjælpe med konkret udstyr.
Efter denne studieuge, skal jeg i efterårsferien afsted med fire af mine tidligere elever. Dette besøg har til formål at inspirere, undervise og aflevere indsamlet og købt udstyr. Vi skal vise en smule af hvordan der undervises i det danske skolesystem som inspiration ind i det rumænske. Denne tur har private sponsoreret.

Pladsen her er ikke stor nok til at rumme en nuanceret beskrivelse af forløbet, så alle mine notater kan læses i sin fulde helhed via flg. link kortlink.dk/sqsb   (PDF filen skal downloades før man kan se alle siderne)
Jeg skal besøge en fattig overbygningsskole i Victoria (20km. fra byen IASI). Her bliver jeg klar på, at deres skolesystem er bygget op meget lig vores. Skolen får penge pr. elev som de så kan disponere over til bygninger, lokaler, udstyr og lønninger. Noget af den offentlige støtte går gennem den lokale borgmester og med den korruption der findes, er det forsvindende lidt de ser til de penge, der skulle komme fra den side!
Halvdelen af eleverne har store sociale problemer, da hele området er meget fattigt. Der er udbredt vold og alkoholmisbrug i hjemmene.
Skolen i Victoria må ikke kalde sig ”High school” for det kræver mere og bedre udstyr end de har råd til, samt at eleverne efter 8. klasse, skal til en stopprøve. Den afgør om de må fortsætte, gå om eller helt forlade skolen!

Efterårsferien uge 42 oktober 2017

Vi er til undervisning i 11. klasse. Forsøg med kalorimetribægeret. Der var to bægre til rådighed og ét termometer til deling til en hel klasse. Det var det eneste termometer skolen har, og det var endda lærerens medbragte fra hendes studietid!
I 8. kl. foregik dette forsøg over en spritflamme!
Vi pakkede fysik/kemi udstyr ud til dem. Timen var forbi men eleverne var meget interesserede så skidt med frikvarter og næste time. Vi blev nødt til at gå i gang med elektrolyse, hvilke de syntes var enormt spændende. Fysiklæreren viste os deres ekstra fysikbog…… på gymnasieniveau! Og de forsøg som de nu kunne lave, fordi vi var kommet med det nødvendige udstyr!
De har så stort et pensum, at det er umuligt at nå, men regeringen har bestemt, at det er sådan. Lærerne bliver målt på, om de har undervist den mængde, der hører til det tidsrum, der er gået på året. Regeringen er ikke interesseret i, om eleverne har lært noget, kun at pensummængden bliver overholdt! Overholder lærerne det ikke, er det fyringsgrund! Ydermere skal de selv ud af egen lomme betale for det kridt de bruger ved tavlen!
”Tak fordi I valgte vores skole det er vi meget taknemmelige for!”



METTE PANINGUAK JELONEKFK01 2018 9 2

SOCIALPÆDAGOGSTUDERENDE OG DELTAGER PÅ TUREN
Hvad har gjort størst indtryk på dig:
Hold nu op hvor burde vi være mere taknemmelige og sætte større pris
på danske skolesystem. Jeg synes det er skræmmende, at især de udsatte
børn og unge, hvilket der er mange af i Sendreni og Victoria, har brug for
pædagogisk omsorg for at kunne fungere i skolen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.