Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Didaktik

Stil åbne spørgsmål til de lukkede forsøg

Eleverne skal arbejde undersøgende i naturfagene – men det er en disciplin, de skal lære. Her får du nogle redskaber, som du kan introducere til eleverne, så de får den undersøgende arbejdsmetode ind under huden.

Af Susanne Hjortlund, Astra

Det første værktøj hedder ‘Tjek din undersøgelse’, og arket fungerer rigtig godt i samspil med det kæmpe arkiv af lukkede forsøg, som de fleste naturfagslærere har på hylderne. Genbrug er godt!

FK03 2018 4 1Gamle forsøg på en ny måde

Eleverne bruger arket som tjekliste, når de skal gå fra forsøg til undersøgelse. Udgangspunktet er et almindeligt lukket forsøg om et givet emne, og eleverne bruger elementer fra forsøget til at bygge undersøgelsen op – fx materialeliste, fremgangsmåde og tegning/foto af opstilling.

Hvis det åbne spørgsmål fx er ‘Hvilken betydning har vindens fart for en vindmølles effektivitet?’, vil de fleste lærere have et forsøg med vindmøller på lager. Eleverne kan støtte sig til fremgangsmåden, materialerne og opstillingen i forsøget og lægge deres egne spørgsmål og hypoteser ned over.

 

“Arket hjælper også eleverne med at fokusere på de variable. De skal undersøges en ad gangen, og arket hjælper dem med at finde flere variable, end der lige var lagt op til i den lukkede forsøgsvejledning, siger konsulent Elzebeth Wøhlk, Astra, som har været med til at udvikle ‘Tjek din undersøgelse’.

“Man kan selvfølgelig ikke bare slippe eleverne løs på arket og forvente, at de kan finde ud af det – man skal gøre øvelsen nogle gange sammen først, og så vil det være naturligt for dem at bruge arket.”

Dansk eller amerikansk metode?

På Big Bang-konferencen var der stor interesse for workshoppen ‘Fra forsøg til undersøgelser’. Her blev deltagerne præsenteret for to værktøjer til undersøgende arbejde: ‘Tjek din undersøgelse’, som er udviklet af to Astra-konsulenter, og ADI (Argument Driven Inquiry), en metode til argumentationsbaseret undersøgelse, som er udviklet af NSTA, den amerikanske National Science Teacher Association.  ADI-metoden er også blevet bearbejdet af Astras konsulenter, så den kan anvendes herhjemme.

Den amerikanske metode kobler undersøgelse, modellering, perspektivering og faglig argumentation med et naturfagligt spørgsmål.  Læs mere om metoden her.

I workshoppen fik lærerne mulighed for at afprøve værktøjerne i forbindelse med et klassisk forsøg om pH-værdien i citrusfrugter, hvor de åbne spørgsmål fx kunne være ‘Er der forskel på surhedsgrad?’ eller ‘Er der sammenhæng mellem surhedsgrad og smag?’

Naturfagskoordinator Allan Sørensen fra Holstebro driver naturfagsnetværket i Holstebro og kommunens engineering-projekt:

“Det er godt at få nogle helt konkrete redskaber til, hvordan vi åbner forsøg op, så de bliver undersøgende – mange forsøg er jo desværre stadig kogebogsforsøg. Vi skal gøre eleverne bedre til selv at kunne lave en undersøgelse, og det gør vi ved at hjælpe dem med at lære trinene i de åbne opgaver. De lærer at strukturere deres eget arbejde, og vi vænner dem til at arbejde undersøgende gradvist.”

“Jeg fik et helt konkret stykke papir med hjem, som jeg kan bruge i undervisningen, og et link til et materiale, vi kan bruge i netværket. Workshop og oplæg gav rigtig god mening, for det er rigtig vigtigt til den fælles naturfagsprøve, at eleverne har lært at arbejde undersøgende.”

Links:

Her finder du både aktiviteter til stilladsering af det undersøgende arbejde og links til ‘Tjek din undersøgelse’ og ‘Argumentationsbaseret undersøgelse’ (ADI-metoden): astra.dkøgelseøgelse/aktiviteter

Hent præsentationen om at gå fra forsøg til undersøgelser, Big Bang: bigbangkonferencen.dk


FK03 2018 4 4


FK03 2018 4 3


FK03 2018 4 2


 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.