Af Martin Krabbe Sillasen, VIA University College, Peer Daugbjerg, VIA University College og Keld Nielsen, Aarhus Universitet
Gennem de senere år er begrebet ”STEM” og ”Engineering” begyndt at poppe op i naturfagsdidaktikken. Men hvor kommer begreberne egentlig fra? Hvad er sammenhængen mellem ST_M og E? og hvad betyder E’et egentlig? Det er nogle af de spørgsmål, som denne artikel forsøger at afdække. Inspiration er hentet fra artiklen ”Engineering – svaret på naturfagenes udfordringer?”
Udtrykket STEM (naturfag, teknologi, engineering og matematik) har sine rødder i en diskussion i USA om uddannelsessystemets betydning og ansvar i forbindelse med globalisering og national konkurrenceevne. Det blev introduceret i 1990’erne som en relevant og bekvem forkortelse. Men den megen snak om STEM-fagenes betydning for at skabe vækst og velstand i samfundet er ikke ny. Den går klart tilbage til 1950’ernes Sputnik-chok, hvor amerikanerne indså, at de var sakket agterud i forhold til Sovjetunionen, der havde uddannet langt flere ingeniører og videnskabsfolk.