Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Undervisningsmateriale

Flyt undervisningen ud på toilettet i uge 39

FK2 2017 8 3

Af Susanne Hjortlund, Astra.

Er skolens toiletter for ulækre? Og er der overhovedet nok toiletter til at alle eleverne kan nå derud i frikvarteret? Mange børn og unge holder sig hellere end at bruge skolens toiletter, og det går ud over helbredet. Det sætter årets Masseeksperiment fokus på.

FK2 2017 8 1
Årets Masseeksperiment handler om skoletoiletter. Stadig flere børn og unge får problemer med blærebetændelse og inkontinens, fordi de ikke vil bruge skolens toiletter. Hver 10. elev fra første klasse tisser stadigvæk i bukserne. Og i de ældre klasser fortæller eleverne, at de ikke kan koncentrere sig, fordi de går og holder sig. Men hvorfor – og hvor galt står det egentlig til med toiletterne? Det undersøger børn og unge over hele landet i uge 39 under Naturvidenskabsfestival.

 

“Det er vigtigt, at børnene lærer fra små, at der ikke er noget pinligt ved at skulle på toilettet. Når man skal, så skal man! Det skal vi som voksne kunne håndtere, så børnene ikke forfalder til at holde sig, til de kommer hjem. Det kan føre til problemer med blærebetændelse og inkontinens, der forfølger børnene op gennem livet. Og rent indlæringsmæssigt kan det være svært at koncentrere sig, hvis man kun kan tænke på at holde sig,” siger programleder for Naturvidenskabsfestival Estrid Brandorff fra Astra.

 

FK2 2017 8 2Masseeksperimentet er udviklet i et samarbejde mellem Aarhus Universitetshospital og Astra. Sidstnævnte står bag Naturvidenskabsfestival i uge 39, som Masseeksperimentet er en del af.

Når Aarhus Universitetshospital har valgt at gå ind i Masseeksperimentet, skyldes det, at man oplever et stort antal børn med inkontinensproblemer, hvor børnene tisser i bukserne både om dagen og om natten.

“Vi ser ret mange børn med vandladningsforstyrrelser og utæthed for urin her på klinikken. Det vi hører ofte fra børnene er, at de ikke går regelmæssigt på toilettet – de går og holder sig. Skolebørnene fortæller, at de ikke kommer på toilettet, fordi skoletoiletterne er så ulækre, eller fordi dørene ikke kan låses,” fortæller professor og overlæge Søren Rittig, Aarhus Universitetshospital.

Fokusklasser søges

Til årets Masseeksperiment er det desuden muligt for 10 midtjyske klasser at blive fokusklasse, hvor man får monteret særligt udstyr på toilettet og modtager et skræddersyet forløb til Masseeksperimentet.

Den første fokusklasse meldte sig på skansen allerede under Big Bang-konferencen. Det er 9. klasse på Roslev Skole ved Skive, hvor man ifølge skolens læringsvejleder i naturfag, Anne Marie Kirkeby, er store tilhængere af Masseeksperimentet:

“Vi bruger festival som et af vores fællesfaglige fokusområder, så det her er LIGE os! Vi har nogle unge mennesker, som er meget åbne, også med tabubelagte områder, de er trygge ved hinanden, så de vil kun se det som en udfordring. Vi er nok som skole gode til at skabe en god stemning og tryg atmosfære, også i forhold til at dele personlige oplysninger”.

FK2 2017 8 4

Masseeksperimentet blev afsløret på Big Bang-konferencen. Her efterlyste man også lærernes bud på, hvad man bør kalde fæces på forskellige alderstrin. Den samlede vinder blev ‘lort’, efterfulgt af ‘afføring’. Mest underholdende svar var: Følg Bruno til svømning!

Lort eller lagkage?

På årets Big Bang-konference for lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne blev deltagerne præsenteret for dele af årets eksperiment. De fik en kort introduktion til den faglige baggrund og de hypoteser, forskerne har opstillet, og de kunne prøve nogle af aktiviteterne, stille spørgsmål og komme med gode input til det færdige eksperiment.

Eksperimentet blev sat ind i en didaktisk ramme med fokus på, hvordan det kan komme i spil i den daglige undervisning, og hvordan eksperimentet kan være en del af opbygningen af elevernes undersøgelseskompetence.

På konferencens messeområde var der desuden introduktion og tilmelding til årets masseeksperiment, ligesom man kunne få inspiration til aktiviteter og gode råd til, hvad kan man gøre som lærer for at mindske helbredsproblemer hos eleverne pga. manglende toiletbesøg.

Der var også udarbejdet en lille øvelse til aftaburisering af toiletbesøg. Den livsnødvendige udfoldelse, som tilsyneladende er så pinlig for skoleelever (og nogle voksne) – og som kan være årsag til udsættelse af toiletbesøg – har nemlig mange navne: Nr. 2, bummelum, bæ, pølser, lort, afføring, fæces osv.

Derfor blev de besøgende på Masseeksperimentets stand opfordret til at lægge en klat i hvert af de fire opstillede toiletter (et for indskoling, et for mellemtrin, et for udskoling og et for ungdomsuddannelser) – dog ikke en rigtig hørmer, men mærkater med lærernes bud på, hvad der er den korrekte term for afføring i forskellige aldersgrupper.

Ud af 72 svar var ‘Lort’ en klar vinder med 35 stemmer, dog overhalet af ‘Afføring’ hos ungdomsuddannelserne. Afføring har en samlet andenplads med ni stemmer, mens ‘pølser’ kommer ind på en samlet tredjeplads med fire stemmer. Mest kreative forslag var ‘Følge Bruno til svømning’!
Lærernes svar skal bruges til at ramme plet i formuleringen af det spørgeskema, som de 30.000 deltagende elever skal besvare i forbindelse med kortlægningen af toiletforhold og private toiletvaner.


Læs mere om Masseeksperimentet på  naturvidenskabsfestival.dk
Hvor I også kan tilmelde klasser. Ønsker I at tilmelde jer som en af de 10 fokusklasser og gå endnu mere i dybden med emnet, kan I kontakte projektleder Laura Ørsted-Jordy på loj@astra.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.