Danmarks Naturfagslærerforening
Didaktik

Progressionstræet – et redskab til naturfagsteamet på skolen

Af Ulla Hjøllund Linderoth, naturfagskonsulent i Silkeborg Kommune og Naturfagskonsulenten ApS

Mange lærere i naturfagene oplever, at sammenhængene fagene imellem kunne være bedre, end det er tilfældet. Behovet for sammenhæng på tværs af fagene i 7.-9.klasse er blevet mere udtalt efter indførsel af fællesprøven i naturfag. Også overgangen fra natur/teknologi i geografi, biologi og fysik/kemi har mange steder brug for et serviceeftersyn for at skabe rammer for den bedst mulige læring hos eleverne.

De seneste år er det blevet normen at organisere skolens lærere i teams, som omfatter lærere i henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling. Med fokus på elevens trivsel og læring giver dette langt hen ad vejen rigtig god mening. Som faglærer kan der dog nemt være faglige og læringsmæssige elementer, man mister ved denne konstruktion, og i sidste ende er det et tab for eleven. Hvis ikke der tales sammen på langs af trinnene, fra indskoling til mellemtrin og fra mellemtrin til udskoling, er man som lærer usikker på undervisningens tilrettelæggelse. Mange skoler og fagteams har overleveringer, hvor natur/teknologilærerne sender årsplaner til udskolingslærerne for på denne måde at orientere om især emnemæssigt indhold. Dette afhjælper helt sikkert nogle af de frustrationer blandt lærere og elever, som ellers ville kunne opstå, hvis man som uvidende lærer fysik/kemi arbejder med magnetisme på samme måde, som eleverne arbejdede med det på 6.klassetrin.

Dette indhold er kun for Almindelige medlemmer, Efterlønnere og pensionister, Medlemsskab i udlandet, Skole, og Studerende medlemmer.
Log ind Tilmeld