Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Undervisningsmateriale

Peter Hald er tilbage med 169 kemiske eksperimenter

FK3 2017 3 1
Peter Hald er tilbage med en opfølger til bogen ShowKemi fra 2005. Heri var der 95 spektakulære eksperimenter og demonstrationsforsøg. Den nye bog, som er planlagt til at udkomme i efteråret, indeholder næsten dobbelt så mange eksperimenter.

fysik*kemi bringer eksklusivt et af de 169 eksperimenter på de næste sider. Der bringes flere smugkig på eksperimenter i blad 4 og blad 5.

Peter Hald indleder sig kommende bog med:

Hvorfor lave demonstrationsforsøg og kemiske eksperimenter?

Denne bog indeholder opskrifter på gennemprøvede kemiske eksperimenter. De er både velegnede til at lave hjemme og til at bruge i undervisningssammenhænge. Langt de fleste af dem kan laves med almindelige husholdningskemikalier som er nemme at skaffe. Men der er også nogle enkelte, som kræver mere specielle kemikalier.

 

Det er spændende og sjovt at eksperimentere, men eksperimentet er også centralt for videnskaben. Det gælder om at formulere en testbar hypotese og så teste den eksperimentelt.
Som kemiker er jeg i den heldige situation, at jeg ofte bare kan gå over i skabet og hente det, der skal bruges i et forsøg. I andre faglige discipliner end kemi kan opsætningen af et forsøg være meget sværere. En biolog skal måske ud og fange eller observere vildtlevende dyr, min kone måtte fremskaffe 600 offentlige ledere til et ledelseseksperiment, og en astronom, der vil studere supernovaer, må pænt vente, indtil en stjerne finder det passende at dø, for så at ryge i luften.
Skulle forsøget kikse, kan jeg gå en tur i kemikalieskabet igen. Både mennesker og dyr kan til gengæld have ændret adfærd nu, hvor de kender eksperimentet, og der er langt mellem supernovaerne.

Der er mange som argumenterer imod demonstrationsforsøg:
•       Det er farligt!
•       Det er tager tid!
•       Det er svært!
•       Hvad nu, hvis det kikser?
•        Det er nok forbudt!
•       Det skal være undervisning, ikke underholdning!!

Heldigvis rummer de samme argumenter netop de bedste grunde til at lave demoforsøg: Man skal kende reglerne. Man skal vide både, hvad man selv må, og hvad man må lade elever gøre. Der er stadig masser af muligheder. Der kan stadig være en risiko, når man laver de tilladte forsøg. Derfor er det vigtigt, at man bruger sikkerhedsbriller og supplerer sikkerhedsbrillerne med sikkerhedsskærm, stinkskab og ørebeskyttelse, når det er nødvendigt. Og når man har øvet sig, så er det slet ikke så svært.

At eleverne forventer god og motiverende undervisning er da fedt. Demonstrationsforsøg er glasuren på kagen, og de bliver husket! Alt for mange husker de forsøg, der mislykkedes for læreren. Men ved at afprøve forsøget først og øve sig i at udføre det, vil mislykkede forsøg være en sjældenhed. Her er der en klar forskel mellem undervisningsforsøg og forskning. Når man forsker, er det normalt, at forsøg ikke virker, og det kræver lang tids eksperimenter, beregning og opstilling af hypoteser, før man når frem til målet. Andre gange kan man konstatere, at det ikke er muligt at få det til at virke. Forsøgene i denne bog er derimod gennemprøvede og har virket masser af gange. Man kan med andre ord roligt bruge dem som undervisningsforsøg.

Hvordan bruger man bedst demonstrationsforsøg i kemiundervisningen?

At lave forsøg er også en god måde at præsentere håndværket i naturvidenskaben. Med eksperimenter kan man også se og føle stoffet, og man vil opnå en helt anderledes forståelse.
Det vigtigste succeskriterium for demonstrationsforsøg er, at de bidrager til at nå læringsmålene i undervisningen: Det handler om, at forsøgene understøtter deltagernes dybdelæring. Et godt demonstrationsforsøg er derfor tæt koblet til det øvrige stof.

FK3 2017 3 2

FK3 2017 3 3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.