Danmarks Naturfagslærerforening
Fællesfaglige fokusområder Undervisningsmateriale

Brug rummet til den fælles prøve i naturfag

Af Mikkel Theiss Kristensen, astrofysiker, cand. scient., formidler Tycho Brahe Planetarium

Som bekendt for mange er der kommet en ny prøve i folkeskolen – den fælles prøve i naturfag (fysik/kemi, biologi og geografi). Der findes i dag mange vejledninger til undervisere om forberedelsen og afholdelsen af prøven, men det kan være svært at finde inspiration til konkrete forløb. I denne artikel vil der blive givet nogle eksempler på, hvordan astronomi og rumfart kan bruges til tværfaglige forløb.

Rummet som ramme

I disse år er der en stigende interesse for astronomi og rumfart, hjulpet godt på vej af den danske astronaut Andreas Mogensens tur til den Internationale Rumstation i efteråret 2015. Selv inden for mainstream medier, ser vi en stigende interesse. Hollywood har de seneste år produceret film som Interstellar og Gravity, der er nået ud til et meget bredt publikum. Astronomi og rumfart vækker en naturlig fascination i de fleste mennesker, børn som voksne, blandt andet fordi den stiller og søger svar på livets store spørgsmål.  Derfor er rummet en rigtig god ramme til brug for tværfaglige forløb.
Astronomi og rumfart er af natur tværfagligt. Skal man sende en mission til Mars, skal man kende til banebevægelser, kemien i brændstof og kontaminationsfare af jordorganismer fra ens fartøj. Man skal også have viden om landskabet, man skal undersøge og de processer, der kan have skabt det – og det er bare for at nævne nogle få elementer af en rummission.

Dette indhold er kun for Studerende , Almindelige medlemmer, og Skole medlemmer.
Log ind Tilmeld