Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Fællesfaglige fokusområder Fysik/Kemi Natur/Teknologi Undervisningsmateriale

Nyt materiale om hverdagskemi til udskolingen

FK3 2017 4 2Kemi, fordi? er et nyt undervisningswebsite om kemiske stoffer i hverdagsprodukter og fødevarer. Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen står bag materialet, som skal øge viden og skabe refleksion hos eleverne.

I juni lancerede Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen websitet www.kemifordi.dk som et nyt tilbud til kemiundervisningen i udskolingen. Materialet behandler nogle af de problemstillinger og dilemmaer, som bestemte kemiske stoffer i nærmiljøet kan give anledning til. Omdrejningspunktet er ni helt almindelige produkter og fødevarer, som eleverne kender fra deres egen hverdag.

Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen håber, at materialet kan bidrage til, at de unge gør deres egne overvejelser om hverdagskemi på et fagligt grundlag:

– Med Kemi, fordi? har vi ønsket at sætte gang i refleksionen hos eleverne. Med materialet skal eleverne ikke blot opnå viden om, hvordan kemiske stoffer er en del af deres hverdag – men også reflektere over, hvorfor og hvornår de er nødvendige. Og vigtigst af alt skal de selv nå frem til, hvad de synes er rigtigt eller forkert, siger Shima Dobel fra Miljøstyrelsen.  


Kemiske UV-filtre i solcremen

Kemi, fordi? er funderet i et website, der først og fremmest består af ni indholdssider. Her bliver eleverne præsenteret for produkter og fødevarer, de kan møde i deres hverdag. Disse produkter og fødevarer kan indeholde kemiske stoffer, der på den ene side har nyttige funktioner, men på den anden side kan være mistænkte for at skade menneskers sundhed.

Problemstillingerne dækker blandt andet over fluorstoffer i muffinforme, polycykliske aromatiske hydrocarboner i høretelefoner samt kemiske UV-filtre i solcreme. Og sidstnævnte er ifølge Shima Dobel et godt eksempel på de dilemmaer, eleverne præsenteres for i materialet:

-Vi ved alle, at brugen af solcreme er ekstremt vigtigt, når vi om sommeren har blottet hud i solen. Men samtidig er nogle af de kemiske UV-filtre, som findes i bestemte solcremer, mistænkt for at være hormonforstyrrende. Hvordan skal vi forholde os til det som forbrugere, myndigheder eller forskere? Det er den slags dilemmaer, vi meget gerne vil præsentere for eleverne, siger hun.

Produktsiderne på websitet er suppleret med fem animationsfilm, der forklarer bagvedliggende processer for eleverne. Og til elevernes baggrundsviden kan de ydermere læse fem informerende emnesider om blandt andet kemikaliepolitik, cocktaileffekt og lovgivning på området.

FK3 2017 4 1
Tre undervisningsforløb

Som underviser i grundskolens 7. til 9. klasse er det muligt at gøre brug af Kemi, fordi? på flere forskellige niveauer. Det faglige materiale på websitet er suppleret af tre undervisningsforløb med grundige vejledninger, som kan benyttes i op til 10-12 lektioner. Forløbene, der er udarbejdet i samarbejde med Astra – Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, er tilpasset Fælles Mål for naturfagene. Og i de medfølgende lærervejledninger er færdigheds- og vidensmål i blandt andet fysik/kemi omsat til konkrete læringsmål for undervisningsforløbene.

De didaktiske designs i de tre forløb er henholdsvis sprogbaseret læring, engineering og rollespil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.