Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Didaktik

Naturfagene i gode hænder

Af Lykke Mejdal Jensen, fysik/kemilærer, Bagsværd Kostskole og Gymnasium

FK4 2017 6 1Hvordan får man gjort knap 200 naturfagslærere klar til Fællesfaglige Fokusområder og den fælles naturfagsprøve i skoleåret 2017/2018?

Man tager bl.a. nogle meget kompetente og engagerede forskere fra Københavns og Aarhus Universitet, nærmere betegnet H.C. Ørsted og Niels Bohr Instituttet og får dem til at skrue et meget målrettet program sammen, auditoriet på H.C. Ørsted Instituttet, noget kaffe og et par opstartsdage i august og så er naturfagslærerne både fagligt opgraderede og godt rustede til at hjælpe eleverne igennem fokusområder, problemstillinger og arbejdsspørgsmål.
Mandag den 7. og 8. august havde Astra i samarbejde med overstående institutter indbudt ca. 200 naturfagslærere til oplæg og workshops. A.P. Møller Fonden stod for den økonomiske del og allerede fra morgenen af, var forventningerne høje.

Disse to dage skulle handle om kompetenceudvikling, faglighed og tværfaglighed for naturfagslæreren. I programmet var der sat tid af til naturfaglige oplæg, som i den grad skulle give os lærere et fagligt boost – og det gjorde de og det endda fra mange forskellige vinkler. Biologilæreren lærte om stjernestøv og opdagelsen af planeter, fysik/ kemilæreren lærte om DNA, og at encellede organismer var det første liv på Jorden, mens geografilæreren fik den nyeste viden om, at tundraen i Sibirien måske ikke oprindeligt havde været en græssteppe men en urtesteppe – dette påvist ud fra DNA spor i meget gamle knogler og maveindhold.  Derudover blev vi på bedste vis guidet til at udarbejde gode fokusområder ved hjælp af et godt gennemarbejdet materiale fra universitet. Via et uddelt USB stik kom vi ind i en verden af slides, som ikke bare opdaterede os fagligt til den sidste nye forskning men samtidig gav os et rigtig godt redskab til at kunne holde gode oplæg for vores elever. Materialet var samtidig det bedste springbræt til at kunne udvikle undervisningsforløb indeholdende både fokusområder, problemstillinger og arbejdsspørgsmål.
Projektet er bygget op omkring historien “fra Big Bang til det Moderne Menneske” (BB2MM) og med denne naturvidenskabens skabelsesberetning kom vi ind på rigtig mange forskellige grene og aspekter af naturfag og fik kædet dem sammen tværfagligt. Som lærer fik man altså som deltager i dette projekt ikke bare en gevaldig faglig opdatering, nej man fik også et klart blik for, hvor både ens eget fag men også i den grad de andre naturfag er på vej hen.
Skønt var det at opleve, hvor langt vi er indenfor dansk forskning og på samme tid få en klar ide om, at vi som naturfagslærere spiller en utrolig stor rolle, når vi videregiver alle disse forskningssucceser til vores elever.
Foran os ligger nu arbejdet i klasserne og til januar mødes vi til workshoppens del 2 for at dele vores erfaringer med de andre deltagere.
TAK til Troels, Morten, Lars og Erland, som har været kræfterne bag projektet. Det har været yderst givende og jeg håber meget, at projektet vil kunne gentages næste år.
I projektet indgår også gratis oplæg på de enkelte skoler om BB2MM for de store elever og deres lærere. (D. 10. Og og 11. aAugust blev programmet fra KU gentaget på Aarhus Universitet dog med lokale inspirationsoplæg.)

Materialer inkl. videooptagelser af inspirationsforedrag ligger her ….

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.