Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Didaktik Natur/Teknologi

Gør elevernes første møde med naturfag sjovt og legende

Af Maja Plesner, Gyldendal Uddannelse

FK3 2017 11 3
Med Gyldendals nye natur/teknologiportal har du et fuldt dækkende undervisningmateriale med masser af gode ideer til en undersøgende og legende undervisning af de mindste elever.

Det kan være lidt af en udfordring at lære de små elever i indskolingen om natur og teknologi på en interessant og motiverende måde. Mange af dem kan knapt læse endnu, og de få timer, der er afsat til faget, giver også visse begrænsning er i forhold til ture ud af huset og avancerede eksperimenter.
Men med den nye natur/teknologiportal fra Gyldendal er der hjælp at hente. Portalen har en praktisk-undersøgende tilgang til stoffet og er nem og overskuelig at navigere rundt i – både for lærer og elever.  Lay-outet er indbydende med få store ’knapper’, billeder og enkle menuer. Desuden kan portalen bruges både på pc, tablet og mobil, så klassen kan have den med på tur.
Der er tale om et fuldt dækkende undervisningsmateriale fra 1. til 3. klasse, som pt. indeholder 17 undervisningsforløb. Otte forløb til 1.-2.-klasse om fx vejret, spiring, vand og kroppen og ni lidt længere forløb til 3. klasse om fx skoven, affald og elektricitet.
Forløbene er alle tilrettelagt med tydelige læringsmål, og der er lagt vægt på, at forsøg og undersøgelser kan gennemføres med enkle midler der hverken kræver lange, dyre ekskursioner eller indkøb af en masse rekvisitter.

 

FK3 2017 11 2

Selvrettende opgaver, quizzer og video
Tina Læbel, der er lærer og biolog, er en af forfatterne bag portalen. For at illustrere det enkle og undersøgende princip, fortæller hun om forløbet Spiring:

FK3 2017 11 1
”Spiring handler om at lære, hvad der sker, når en plante vokser, og hvordan man passer  den. Forløbet starter med, at eleverne i klassen sår et blomsterfrø. Så kan de følge med, mens det vokser og bliver til en blomst og herigennem få en forståelse af, hvordan planter er bygget op, at de kræver lys, vand og næring for at kunne leve osv. Efterfølgende skal de blandt andet fortælle og tegne, hvad de har lært.”  
Forløbene er rigt illustreret med billeder og tegninger samt tilhørende varierede, selvrettende opgaver, der tager hensyn til forskellige læringsstile. Desuden er der til hvert forløb en evalueringsdel og en ’tjek-quiz’, så læreren hurtigt kan afgøre, om eleverne har lært og forstået forløbets væsentligste indhold.
Det digitale medie udnyttes til at inddrage videomateriale og web 2.0-værktøjer (SkoleTube), og portalen rummer et stort antal interaktive opgaver.
Til læreren er der lærervejledning, årsplaner, lektionsplan med læringsmål m.m.
Med natur-teknologi1-3.gyldendal.dk (http://natur-teknologi1-3.gyldendal.dk/) er du derfor godt dækket ind, når de yngste elever for første gang skal indføres i naturfagenes mysterier.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.