Danmarks Naturfagslærerforening
Didaktik

Fagsprogsudvikling i naturfagene

Af Ulla Hjøllund Linderoth, lektor og naturfagskonsulent

Læsning af fagtekster kan være svært. Især uden de fornødne redskaber og tilgange. Faglæreren spiller her en stor rolle, da han eller hun kender sit fag til fulde. Uanset om man underviser i natur/teknologi eller fysik/kemi, skal eleverne have hjælp til at læse fagenes tekster.
Artiklen vil give begrundelser for, hvorfor der eksplicit skal arbejdes med fagsprog i naturfagene, og hvorledes dette kan tilrettelægges. Fagsprogsudviklingen og læsning af fagtekster bliver i artiklen understøttet af en række redskaber, som er direkte anvendelige i undervisningen.  At anvende et nuanceret fagsprog, så snart eleverne møder fagene, kan hjælpe dem til at blive stærke læsere i de enkelte fag.

Dette indhold er kun for Almindelige medlemmer, Efterlønnere og pensionister, Medlemsskab i udlandet, Skole, og Studerende medlemmer.
Log ind Tilmeld