Danmarks Naturfagslærerforening
Didaktik Fællesfaglige fokusområder Natur//Teknologi

Få styr på vurdering af elevernes naturfaglige kompetence

Af Susanne Hjortlund, Astra

Lige om lidt går det løs med den nye fælles prøve i naturfagene. Nogle skoler gennemførte prøven frivilligt sidste år, men for de fleste er det nyt. Vurderingsskemaet er et godt redskab – både til prøven og i den løbende evaluering.

FK2 2017 2 1
Når lærere med forskellige fagligheder skal føre elever til den fælles prøve inden for de tre naturfag, giver det helt naturligt nogle udfordringer, når de skal bedømme elevernes opnåelse af naturfaglige kompetencer – hvor kompetence også er et nyt begreb i grundskolen. Man skal holde tungen lige i munden for at få alle kriterier med i bedømmelsen.

Derfor har Astra i samarbejde med KATA Fondens- Klog på Naturfag- udviklet et vurderingsskema, som kan gøre den fælles prøve – og den løbende evaluering op til prøven – mere overskuelig og til at håndtere. Skemaet blev præsenteret på Big Bang-konferencen i marts, hvor deltagerne i workshoppen afprøvede skemaet ud fra tre undervisningssituationer i hhv. undersøgelse, modellering og perspektivering.

Dette indhold er kun for Almindelige medlemmer, Efterlønnere og pensionister, Medlemsskab i udlandet, Skole, og Studerende medlemmer.
Log ind Tilmeld