Danmarks Fysik- og Kemilærerforening

FK01 2017 6 1Af Anders Artmann

Aktiviteten er benyttet til at give ”bevægelse i undervisningen” i et forløb, hvor eleverne skulle lære at lave elektriske kredsløb og kende simple diagramsymboler, så de kunne tegne et diagram over deres kredsløb.
Eleverne kan stilles forskellige opgaver alt efter hvor dygtige de er. Man kan også lave flere kort, så der for eksempel kan udbygges med forskellige serie- og parallelforbindelser.

Forslag til opgaver:

Få en pære til at lyse
Få en motor til at køre, når man trykker på en kontakt
Få to pærer til at lyse

 

Fremgangsmåde:

1)    Arket med kort printes på forskelligt farvet papir – lige så mange farver som man regner med at lave grupper.
2)    Eleverne inddeles i grupper. Hver gruppe får tildelt en farve, der svarer til farven på kortene.
3)    Kortene spredes ud på gulvet (eller et bord) med billedsiden nedad nogle meter fra, hvor eleverne starter. Jo længere væk, desto længere skal eleverne løbe.
4)    Eleverne skal hente kort, indtil de kan lave et kredsløb, der løser opgaven (fx at få en pære til at lyse).
5)    Når en gruppe mener, at de kan løse opgaven, råber de ”Kredsløb stop!” (eller hvad man nu aftaler). Alle stopper med det de er i gang med, og afventer gruppens løsning.
6)    Gruppen viser deres løsning (kredsløbet) ved at hvert medlem stiller sig med et (eller flere) kort i en rundkreds i den rækkefølge, som skal danne kredsløbet.

Regler:

En elev må løbe hen til kortene og tage det kort han/hun først rører ved.
Når en elev er kommet tilbage til gruppen, må næste elev fra gruppen løbe af sted og hente et kort.
Man behøver ikke benytte alle de kort man henter.
Når en gruppe mener de har nok kort til at løse opgaven, råber de ”Kredsløb stop!” og stiller sig i den rækkefølge komponenterne i kredsløbet skal være i.
Hvis en gruppe ikke kan lave et kredsløb, der løser opgaven, mister de alle deres kort. Kortene lægges tilbage, hvor de er taget.
Når en gruppe har løst en opgave lægger alle deres kort tilbage igen.

FK01 2017 6 2

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.