Danmarks Naturfagslærerforening
Naturfag

Atomer, stråler og kerneenergi

FK01 2017 5 2Af Troels Gollander

Jeg har det med atomfysikken som med astronomien. Det er fantastiske emner i en undervisningsmæssig sammenhæng. I begge tilfælde er det hele meget logisk og forståeligt – og så alligevel slet ikke til at fatte. Lidt på samme måde som med Einsteins Relativitetsteori. Når man endelig tror, at man har forstået den, går det op for en, at man alligevel ikke har forstået en bjælde af det hele.

Med hensyn til atomfysik og astronomi, så er det min erfaring fra 30 års undervisning i grundskolen, at eleverne deler min begejstring. Børn og unge har i øvrigt mindst lige så let ved at fatte det ufattelige som os voksne.

Med ”Atomer, stråler og kerneenergi” har jeg forsøgt at skrive en bog, der bringer børn fra 12-14 år ind i atomernes forunderlige verden. Astronomien er også berørt, da atomernes historie begyndte med The Big Bang for omkring

Dette indhold er kun for Almindelige medlemmer, Efterlønnere og pensionister, Medlemsskab i udlandet, Skole, og Studerende medlemmer.
Log ind Tilmeld