Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Fysik/Kemi

Atomer, stråler og kerneenergi

FK01 2017 5 2Af Troels Gollander

Jeg har det med atomfysikken som med astronomien. Det er fantastiske emner i en undervisningsmæssig sammenhæng. I begge tilfælde er det hele meget logisk og forståeligt – og så alligevel slet ikke til at fatte. Lidt på samme måde som med Einsteins Relativitetsteori. Når man endelig tror, at man har forstået den, går det op for en, at man alligevel ikke har forstået en bjælde af det hele.

Med hensyn til atomfysik og astronomi, så er det min erfaring fra 30 års undervisning i grundskolen, at eleverne deler min begejstring. Børn og unge har i øvrigt mindst lige så let ved at fatte det ufattelige som os voksne.

Med ”Atomer, stråler og kerneenergi” har jeg forsøgt at skrive en bog, der bringer børn fra 12-14 år ind i atomernes forunderlige verden. Astronomien er også berørt, da atomernes historie begyndte med The Big Bang for omkring

14 milliarder år siden. Ja, vi består jo alle af de grundstoffer, der blev dannet i den forbindelse og efterfølgende i eksploderende stjerner.

Bogen er udgivet af Gyldendal i serien De store fagbøger, og den kommer blandt andet rundt om atomets udforskning, Niels Bohrs atommodel, kerneprocesser i Solen, baggrundstråling, kernekraft samt fordele og ulemper ved stråling. Til sidst i bogen er der et kapitel om nye grundstoffer og partikler, hvor man endvidere også kan se denne tegning af de seks blinde mænd, der undersøger en elefant. Atomfysikerne har det i høj grad som de blinde mænd. De undersøger noget, som de ikke kan se – og så er det endda en hel del mindre end en elefant!

Bogen er skrevet, så den kan læses af den interesserede elev som den første introduktion til emnet, men den vil også være oplagt at bruge i fysik/kemi-undervisningen. I forbindelse med naturfagsprøven kan bogen indgå som pen-sum inden for ”Strålings indvirkning på levende organismers vilkår”, som er et af de seks obligatoriske fællesfaglige emner.

FK01 2017 5 3Opgavesider til faglig læsning

Der er udarbejdet 14 sider med opgaver til bogen, som kan hentes via www. fagbog.gyldendal.dk. Opgaverne gør det let at inddrage faglig læsning i naturfagene. Opgaverne tager udgangspunkt i læseforståelsesstrategier og er bygget op efter den klassiske faglig læsning-model med før læsning, under læsning og efter læsning. Ved at arbejde på denne måde skaber man en kobling mellem elevernes forforståelse og den nye tilegnede viden. Opgaverne hjælper eleverne til at skabe overblik over det faglige indhold, fastholde den nye viden og bearbejde den til en ny erkendelse.

Der er opgavesæt på 3 niveauer, så det er muligt at skabe en differentieret undervisning med udgangspunkt i den samme bog.

Fra anmeldelsen i Børn & Bøger: ”Det er en særdeles velskrevet bog om et ikke helt tilgængeligt emne. Bogen kan varmt anbefales børn fra 12-14 år.”

Fra lektørudtalelsen: ”Det er en meget grundig og velfungerende fagbog, som er skrevet så alle kan forstå det. En kvalitetsbog som anbefales til skolernes PLC og folkebibliotekerne.”

Det kræver abonnement at benytte: www.fagbog.gyldendal.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.