Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Arrangementer Didaktik

DFKF med i udviklingen af virtuelle laboratorier.

Af Michael Schmidt, hovedstyrelsesmedlem i DFKF

I forbindelse med ministeriets lancering af en ny naturfagsstrategi, har man kunnet læse om de forskellige tiltag og anbefalinger. Et af disse har været introducering af virtuelle laboratorier, der har været en del af virkeligheden i flere lande.

Den gratis simulering Carbohydrates fra LABSTER

Danmarks Fysik- og Kemilærerforening har været med i forskellige arbejdsgrupper omkring naturfagsstrategien, og også sammen med de andre faglige foreninger i forbindelse med muligheden for implementering af virtuelle laboratorier i Danmark. Det har været uhyre spændende at følge denne udvikling over det sidste års tid, og det er helt klart, at når der kommer fokus, kommer der også liv!
DFKF har været initiativtager til at drøfte virtuelle laboratorier med de andre faglige foreninger og Astra. Det har betydet, at vi har etableret en fokusgruppe, hvor vi følger udviklingen på området, og hvor vi drøfter pædagogiske og didaktiske problemstillinger. I denne fokusgruppe har vi aftalt, at vi sammen afholder en temadag omkring de udfordringer vi ser omkring brugen af virtuelle laboratorier. Det er et fantastisk spændende arbejde, og vi venter os en del af det fremtidige arbejde.

{embed:youtube:3oK2NhwH42w}

I Danmark har vi arbejdet med forskellige digitale løsninger i tidens løb bl.a. PhET og andre måske mere eller mindre virtuelle animationer og simuleringer. Der kommer flere og flere udbydere, og Labster er vel nok længst fremme men DTU forsøger også, og de har noget ganske interessant materiale, men det er mere fokuseret på biokemi og bioteknologi. Det fokus, der har været hen over det sidste års tid har også sat gang i ministeriet, der netop har tilbudt skolerne at afprøve Labster. Og så er det gratis! Skoleledelsen er informeret, og I skulle gerne have modtaget invitationen til at afprøve Labster.
Jeg kan kun opfordre til at afprøve systemet, som faktisk henover de sidste tre måneder har undergået en forandring, så det er blevet væsentlig bedre tilpasset grundskoleforhold. Labster blev udviklet til universitetsniveau, og har været brugt på både RUC og andre højere læreanstalter. Efterfølgende blev det modereret til gymnasialt niveau, og nu i en grundskoleversion. Det er gået hurtigt, og det giver naturligvis nogle udfordringer og nogle features, man kan undre sig over. Ikke mindst sproget, der fortsat er meget præget af engelsk og udtryk, der ligger langt fra grundskoler. Der vil selvfølgelig være børnesygdomme, men det skal også siges, at der har  været en løbende dialog med producenten, og de er meget lydhøre. Den kommer hele tiden nye features, og jeg synes helt klart det er et godt supplement til undervisningen i udskolingen. Som så mange andre digitale løsninger, kan det ikke stå alene, men det er samtidigt en ny og interessant måde at lave laboratoriearbejde på. Det fænger, og det udfordrer, og det bliver sikkert også kedeligt og uoverskueligt. Men det kan tilpasses, og det er en stor fordel. Endvidere kan der tilkøbes VR-udstyr, der får det til at fungere rigtigt smart.

At arbejde med Labster, er også som i mange andre tilfælde, når man arbejder digitalt, at komme ind i et univers. Et univers, hvor opgave bliver at forstå nogle grundlæggende forudsætninger og begreber. Når det er overstået kan man arbejde i universet, og få meget ud af det. Det virtuelle laboratorium giver nogle muligheder, og jo dybere du kommer ind, jo mere spændende bliver det. Det vil helt klart med nogle justeringer kunne give eleverne en god oplevelse af arbejde i laboratoriet og give os muligheder for at afprøve nogle forhold, der ikke altid er til stede på skolerne.

Simuleringen Light and Polarization fra Labster.

Jeg vil opfordre jer til at prøve det af, og se på mulighederne. Jeg tror virtuelle laboratorier er kommet for at blive – for at blive et godt supplement til naturfagsundervisningen!
For nogle vil det være udfordrende, og det gælder både elever og undervisere, men det er også sikkert at jo mere erfaring, der bliver opsamlet, jo bedre bliver det. Det er vigtigt at prøve produktet af, og se på mulighederne. Vi hører gerne om jeres erfaringer, og bringer dem videre til både producenten, erfagruppen og ministeriet, så vi kan få den mest optimale løsning til grundskolen.

God fornøjelse.


Der er adgang til simulationer via følgende link:

8. klasser
•    Carbohydrates
https://api2-uk.labster.com/ref/67d8f74c5306419/simulation/a0Kw000000YbxfqEAB/
•    Light and Polarisation
https://api2-uk.labster.com/ref/67d8f74c5306419/simulation/a0Kw000000YbxfqEAB/
•    Lab Safety
https://api2-uk.labster.com/ref/67d8f74c5306419/simulation/a0Kw000000cjHoLEAU/

9. klasser
•    Carbohydrates
https://api2-uk.labster.com/ref/9a41460d19bc47e/simulation/a0Kw000000Iko9VEAR/
•    Light and Polarisation
https://api2-uk.labster.com/ref/9a41460d19bc47e/simulation/a0Kw000000YbxfqEAB/
•    Lab Safety
https://api2-uk.labster.com/ref/9a41460d19bc47e/simulation/a0Kw000000cjHoLEAU/

10. klasser
•    Carbohydrates
https://api2-uk.labster.com/ref/4403b4662ada42a/simulation/a0Kw000000Iko9VEAR/
•    Light and Polarisation
https://api2-uk.labster.com/ref/4403b4662ada42a/simulation/a0Kw000000YbxfqEAB/
•    Lab Safety
https://api2-uk.labster.com/ref/4403b4662ada42a/simulation/a0Kw000000cjHoLEAU/


Der er følgende muligheder for hjælp og vejledning
•    Labster infoside for grundskolens 8.-10. klasser: http://labster.com/dk8-10
•    Tekniske udfordringer: https://help.labster.com/technical-issues
•    Minimumskrav til computere: https://help.labster.com/technical-requirements
•    Generel hjælp: https://help.labster.com/contact-our-support-team/contact-labster-support

Gode råd til at komme igang
•    Hvordan man motiverer elever ved brug af Labster’s simulationer: https://blog.labster.com/how-to-engage-your-students-using-labster
•    En undervisers refleksioner omkring brugen af Labster: https://blog.labster.com/a-time-for-teachers-to-reflect-let-labster-help

Læringsmål
Se evt. beskrivelser af simulationerne og deres generelle læringsmål her:
•    Lab Safety:
https://www.labster.com/simulations/lab-safety/
•    Carbohydrates:
https://www.labster.com/simulations/carbohydrates/   
•    Light and Polarisation:
https://www.labster.com/simulations/light-and-polarization/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.