Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Fysik/Kemi Natur/Teknologi

5 hands-on aktiviteter om astronomi

Samlet af Kim Christiansen, redaktør.

Det kan skorte på hands-onaktiviteter, når temaet er rummet og astronomi.
Her er fem praktiske aktiviteter til natur/teknologi og fysik/kemi, der kan lære elever:
stjernebilleder
bevægelserne om et sort hul
at lave en model af et sort hul
afstandene i solsystemet i lommeudgave
raketprincippet

Stjernebilledeskoper – stjernebilleder i toiletruller.



Link til aktiviteten

Det skal du bruge: kopiark med stjernebilleder, push-pins eller tegnestifter

Eleverne klipper stjernebillederne Karlsvognen, Cassiopeia, Løven, Orion, Skorpionen, Tyren, Pegasus og Tvillingerne ud af arket, og sætter dem på enden af en rulle fra en toiletrulle. Navnet på stjernebillede skrives på rullen. Stjernerne i stjernebilledet prikkes ud med push-pin’en.
Klassens stjernebilledeskoper samles i en kasse og kan gentagne gange tages frem og sættes for øjet, og dermed kan stjernebillederne læres.
Plakatrør og papkrus kan bruges i stedet for ruller fra toiletpapir og køkkenrulle.


Bevægelserne om et sort hul

Link til aktiviteten

Det skal du bruge: gaze eller stofble, tung kugle i form af petanquekugle eller billardball, samt glas- eller stålkugle
Aktiviteten og baggrundsviden er beskrevet på engelsk i denne PDF-fil.


Skab et sort hul

{embed:youtube:pcOxhdu5gh8}

Det skal du bruge: ballon, digitalvægt, staniol
Videoen viser, hvordan man bruger en ballon med staniol omkring som model for et sort hul.
Modellen vejes før og efter det sorte hul punkteres.


Lommeudgave af solsystemet

Det skal du bruge: papirstrimmel fra rulle med bon eller timerstrimmel.

Link til aktiviteten
Se hjemmesiden for fremgangsmåde blandt andet vist på engelsksproget video.
Aktiviteten er fra dengang, hvor man betegnede Pluto som en del af solsystemet.
Når lommesystemet er lavet, kan strimlen klippes af efter Neptun.


Raket-princippet med en ballon på en snor.


Link til aktiviteten

Det skal du bruge: balloner, snor, og tape.
 
…three – two – one liftoff! Med nedtælling sender elever deres ballonraket afsted.
I denne aktivitet kan eleverne opleve Newtons 3. lov: For hver aktion er der en lige så stor og modsat rettet reaktion. I dette tilfælde er aktionen, at ballonen trykker luften ud af mundingen med en vis kraft og reaktionen at luften trykker tilbage på ballonen med en kraft, der er lige så stor, men modsatrettet.
Det kan være lidt svært at få snoren gennem sugerøret. Man kan derfor med fordel forkorte sugerøret.
Grebene til skabene i et naturfagslokale er ideelle til at binde snorene fast i. Er der rækker af skabe placeret modsat hinanden, kan snore trækkes på tværs i lokalet. Benyttes fiskesnøre, vil de opleves usynlige og eleverne kan gå ind i dem. Kan ballonraketterne række gennem lokalet, kan længere snore trækkes i skolegården.
Der kan eksperimenteres med forskellige størrelser og former af balloner samt forskellige slags snor: fiskesnøre, garn mv.
Forud for aktiviteten kan en raketaffyring ses:

{embed:youtube:OnoNITE-CLc}

Advarsel!

Denne model af månens faser er enkel at lave, men faserne, som fremkommer, passer ikke med den korrekte rækkefølge af månens faser.

{embed:youtube:NjXI2ynpMUk}

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.