Redaktionen har stillet fem spørgsmål til Troels Gollander, der har udarbejdet et nyt supplerende hæfte til fysik/kemi-undervisningen for forlaget Pirana.
Hvad er formålet med hæftet?
Det er dels at eleverne lærer nyt og dels fastholder den eksisterende viden. Hæftet er fyldt med quizzer, krydsogtværser og andre quiz-dig-klogere-opgaver. Der er også klassiske faglig læsning-opgaver. Eleverne skal lære noget, men det må gerne være sjovt!
Hvordan skal hæftet bruges?
Jeg håber, at hæftet både kan bruges, når den faste lærer er til stede og i vikartimer. Langt de fleste opgaver er selvrettende, så eleverne kan arbejde selvstændigt med hæftet. Det er tilladt at bruge hjælpemidler som bøger og internet, og der er en gratis facitliste på forlagets hjemmeside, hvis man er helt på rumpen.
Hvem er målgruppen?
Under udarbejdelsen af hæftet har jeg haft mine mange elever i 8.-9. klasser i tankerne. I disse år er der jo stor travlhed med den fælles naturfagsprøve, hvilket giver både elever og lærere nye udfordringer. Så jeg har tænkt, at hæftet også kan bruges i en travl hverdag, hvor fysik/kemi-læreren ikke kan hjælpe alle eleverne på samme tid. I den sammenhæng kan der være brug for et ”selvkørende” materiale.