Af Keld Nørgaard og Bodil Nielsen
I skolens naturfag skal eleverne blive gode til at fordybe sig i naturfaglige forhold, til at arbejde undersøgende, bl.a. med brug af modeller, og perspektivere det, de finder frem til, til forskellige større sammenhænge. De skal lære at formidle naturfagligt stof til andre og at drøfte naturfaglige spørgsmål. Det skal give dem et godt grundlag for selv at tage stilling og handle i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen.
Der er noget, der er fælles for skolens naturfag.
Der er særlig viden og færdigheder knyttet til hvert af fagområderne fysik/kemi, biologi og geografi, men viden fra hvert af områderne skal ofte bruges sammen for at belyse fælles naturfaglige spørgsmål fra forskellige sider.
Desuden skal eleverne i alle skolens naturfag lære at undersøge naturfagligt, at bruge og udvikle modeller, at perspektivere og at kommunikere om og med naturfagene.
Det handler vores bog om: Det fælles i naturfagene – og hvordan man kan undervise i det i natur/teknologi og i de tre fag i overbygningen og skabe en progression.