Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Fællesfaglige fokusområder Fysik/Kemi Natur/Teknologi

Kom nemt i gang med engineering-arbejdsformen med Gyldendals nye forløb om energi.

Af Søren Bak Sommer

Engineering-arbejdsformen kan med sit fokus på virkelige og aktuelle problemstillinger åbne elevernes øjne for vigtigheden af naturfagligheden og skabe større forståelse for samspillet naturfagene imellem. Det mener forfatteren bag det nye forløb, Lis Buch Sørensen;

 ”Engineering-arbejdsformen aktiverer eleverne til at komme med konkrete løsninger på nogle af de problemer, vi står over for som mennesker. Elevernes arbejde igennem delprocesser, hvor de selv opsøger viden, som senere aktiveres og præsenteres, når de bygger deres løsning, minder om den måde, ingeniørerne arbejder på. De kommer væk fra de søgte og opstillede problemstillinger og tættere på dér, hvor naturvidenskaben udfolder sig og giver mening”, siger hun.
I Gyldendals nye forløb skal eleverne bygge miljøvenlige huse, og igennem engineering vendes den klassiske tilgang til undervisning lidt på hovedet.
”Eleverne bliver knapt så resultatorienterede, og i mere traditionel undervisning kan resultatet komme til at fylde mere end processen – sådan er det ikke i engineering. Der skal selvfølgeligt fremkomme en løsning, men den kan præsenteres på et utal af måder. Er den fysisk? Blot beskrevet? Er det et løst koncept? Her er der stor åbenhed for forskellige løsninger og præsentationsformer”, fortæller Lis Buch Sørensen.
 Men valgfriheden kan også kræve noget af både elever og lærere mener hun;
”Naturligvis kræver den frihed, der ligger i engineering-arbejdsformen, også ansvarlighed hos både elever og lærere. Man skal som lærer tage teten flere steder, og specielt forberedelsen inden et forløb igangsættes er vigtig” siger Lis Buch Sørensen. ”De gode grupper skal dannes, og man kan med fordel afgrænse de muligheder, eleverne har i forhold til brug af materialer, igennem at skabe en videns- og materialebank på forhånd. Ellers kan der godt gå meget tid med den fase hos eleverne” siger hun og fortsætter. ”Det er også et at de steder, jeg har valgt at lægge vægt på i lærervejledningen til forløbet om energi på Gyldendals fagportal til natur og teknologi”.
Men udover de ovennævnte opmærksomhedspunkter er der bestemt ikke noget, der skal afholde lærerne for at kaste eleverne ud i engineering-arbejdsformen;
”Man skal ikke være bange for at gå i gang” siger Lis Buch Sørensen. ”Engineering er en arbejdsform, der kræver lidt mod og samarbejde i naturfagsteamet, men naturfagslærerne finder hurtigt ud af, at deres velkendte temaer sagtens kan udmøntes igennem arbejdsformen. Undervisningen overgå ikke til rene engineering-forløb – det er i stedet velkendte forløb MED engineering. Med andre ord dikterer arbejdsformen ikke tema og materiale, men bliver en måde at behandle velkendt stof anderledes” fortsætter hun. ”Når først man er i gang med arbejdsformen, er meget derfor velkendt for lærerne” afslutter Lis Buch Sørensen. Og man kan jo i hvert fald nemt starte sin engineering-rejse med Gyldendals forløb om Energi. Her er god hjælp at hente som lærer, hvis arbejdsformen skal prøves af for første gang.
Du findes forløbet her https://natur-teknologi4-6.gyldendal.dk/5-6-klasse-forloeb/engineering/energi, og det er gratis frem til nytår.


Skal du have en af de sidste pladser på Gyldendals temadag om engineering og teknologiforståelse?
Læs mere og tilmeld dig gratis her: https://bit.ly/2kfO5T0

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.