Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Fysik/Kemi Natur/Teknologi Undervisningsmateriale

Kæledyrsrobotter og unyttige robotter

FK04 2018 9 1
Af Hans Jørn Schmidt, Højbjerg, Billeder af prototyper: Michael Sparks

BBC micro:bit kommer Danmark

Micro:bit er efterhånden blevet introduceret i over 30 lande. Her i efteråret 2018 skal micro:bit for alvor introduceres i Danmark for elever på 4. klassetrin. Det sker i form af et projekt med navnet ultra:bit,
og som bygger videre på den idé, der er udviklet af BBC i UK. Herhjemme er det DR med støtte fra Industriens Fond og store dele af undervisningsverdenen, som står for projektet. Det betyder, at her i skoleåret 2018/19, er der mange lærere og elever på mellemtrinnet, som for første gang skal stifte bekendtskab med en BBC micro:bit eller bare micro:bit.

 

I 2016 og i 2017 udgav jeg to bøger om Arduino-universet. De henvendte sig primært til elever i udskolingen. Nogle gymnasier har også kunne bruge dem i deres undervisning.

Da jeg på et tidspunkt i 2017 fik en micro:bit i hånden, og så hvor enkelt den kunne programmeres, opstod ideen om at lave et projekt, som kunne bruges af elever på mellemtrinnet. Da jeg så småt begyndte
med at skrive bogen, fandt jeg ud af, at det mindst ville tage et par år, inden den var færdig. Min første bog om Arduino tog næsten tre år. Heldigvis kom regeringen mig til hjælp, da det kun var elever på 4.
klassetrin, som skulle have udleveret en micro:bit. Det betød, at jeg i første omgang kun skulle fokusere på et enkelt klassetrin.

Om “Kæledyrsrobotter og unyttige robotter”

“Kæledyrsrobotter og unyttige robotter” er den første i serien “Min micro:bit” til grundskolens 4. – 6. klassetrin. Jeg kunne forestille mig, at det var undervisere i fagene natur/teknologi og håndværk
og design, som arbejdede sammen om projekterne.

Materialet består af et elevhæfte og en vejledning til underviseren. Af praktiske årsager er der lavet et projektsæt, som sælges sammen med hæfterne. Desuden er der lavet et websted til hæfterne:

www.mymicrobit.dk


 

FK04 2018 9 7 FK04 2018 9 6
 Første prototype.  Anden prototype.

Webstedet indeholder link til de mest anvendte websteder om micro:bit og gode ideer til mange andre praktiske projekter.

I materialet til ”Robotkæledyr og unyttige robotter” er der ikke stillet krav om, at underviserne eller elever på forhånd skal have kendskab til hverken elektronik eller programmering.


FK04 2018 9 4 FK04 2018 9 5
Bagsiden af prototypen med de 25 lysdioder Her er den første servomotor sat på en kæledyrsrobot

Eleverne får med tekst og mange billeder vist, hvordan de skal programmere deres micro:bit ved hjælp af den software, som findes online med navnet Microsoft MakeCode Editor. Desuden bliver de introduceret til den micro: bit simulator, der er indbygget i softwaren, så de kan afprøve deres program, inden det skal overføres til deres micro:bit.

I projekterne er det planlagt at eleverne arbejder sammen i grupper med to (tre)
elever i hver gruppe.

I den første del af projektet er der seks byggeopgaver med deres robotkæledyr fra start til det endelige produkt og otte programmeringsopgaver.

Da elevernes kæledyrsrobotter skal bygges i flere trin, er der mellem byggeopgaverne lavet programmeringsopgaver, som alle har en forbindelse til deres robotkæledyr. I alle programmeringsopgaverne er der med tekst og billeder trin for trin vist, hvordan programmet skal sættes sammen ved hjælp af blokke.

Elevernes løsning på programmeringsopgaverne er at vise, at programmet får en micro: bit til at udføre de ting, den er programmeret til. Det kan enten være, at displayet viser de rigtige ting eller servomotorerne og lysdioderne, opfører sig som forventet.

I den anden del af elevhæftet med ”unyttige robotter” er det meningen, at eleverne selv skal bygge robotterne og skabe programmeringen til deres micro:bit robot ud fra det, de tidligere har lært.

Inspirationen til de “Unyttige robotter” er nok en blanding af diverse websider, videoklip fra YouTube og hendes Majestæt Dronningens Nytårstale 2017: ”Jeg vil her i aften komme med min lille opfordring til, at
vi sommetider gør noget andet end det, vi plejer. Noget, der ligger uden for dagligdagens praktiske gøremål. Prøv at gøre noget, der ikke er nødvendigt, noget der ikke er behov for, noget unyttigt!”

Hvis hver elevgruppe har to micro:bit får de mulighed for at udstyre deres kæledyrsrobot med servomotorer og lysdioder samtidigt. Som en slags afslutning på projekterne kan eleverne fx invitere forældre og søskende m.fl. til en interaktiv udstilling, hvor eleverne kan vise deres forskellige typer af kæledyrsrobotter og unyttige robotter. Elever i andre klasser kunne sikkert også have en interesse i at besøge en sådan udstilling.

For at gøre det mere enkelt at tilslutte servomotorer og lysdioder er der lavet et projektsæt, så forbindelsen mellem disse og en microbit bliver så simpelt som muligt. Den ekstra batteriboks til tre aaa batterier er fx udstyret med fem ledninger, så den kan levere strøm til to servomotorer og forbindes til en
micro:bit. Tre af ledningerne til lysdioderne har indbygget en resistor for at beskytte dem og micro:bitten. Alt dette for at undgå brugen af et breadboard, løse resistorer og ekstra ledninger som kun giver problemer for eleverne.

Det næste bind i serien: “Mission til Mars” er planlagt til at udkomme senest oktober 2019.

I den kan ses eksempler på anvendelse af sensorer. Både dem som er indbygget i en micro:bit og dem som kan tilsluttes. Der skal også laves forskellige robotbiler som kan styres med en micro:bit eller en
mobiltelefon.


 FK04 2018 9 3  FK04 2018 9 2
Køkkenbordsudgaven og fabriksudgaven (blå) af Codebug  En unyttig bordtenninis robot.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.