Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Natur/Teknologi

4 bevægelsesaktiviteter til natur/teknologi

Af Casper Lohman Jensen, digital naturfagsredaktør hos Clio Online

Bevægelse er med til at gøre undervisningen levende, nærværende og sjov. Heldigvis er det også nemt at inddrage bevægelse i naturfagsundervisningen. I hvert fald med de digitale læremidler, jeg arbejder med. På NaturTeknologifaget findes der nemlig masser af aktiviteter, hvor læring og bevægelse går hånd i hånd. Her har jeg samlet fire af dem.

Fysisk aktivitet har været en fast del af folkeskolen i mange år. Elever er blevet sendt på en løbetur rundt om skolen, hvis der kom for meget uro i klassen, og mange lærere og vikarer har rundboldreglerne siddende på rygraden. Men vi kan gøre det meget bedre. Når bevægelse bliver integreret i undervisningen, bliver skoledagen både sjovere og mere nærværende. Hvis bevægelsesaktiviteterne samtidig er fagligt relevante, kan det at røre sig være med til, at det faglige indhold sidder bedre fast.


FK04 2018 8 1


Det kan være svært at finde tid og idéer til 45 minutters aktiviteter med fuld fart på hver dag. Men heldigvis drejer bevægelse sig ikke kun om fuld fart og sved på panden.
På NaturTeknologifaget kan du finde aktiviteter, der strækker sig lige fra stafet og fangeleg til samarbejdsøvelser i klassen. Herunder har jeg fundet to aktiviteter til hhv. indskolingen og til mellemtrinnet frem, hvor du får fagligt indhold og bevægelse i en samlet pakke.

1.Gåtur i Solsystemet

Hvordan og hvor langt ligger planeterne i Solsystemet i forhold til hinanden? Det skal eleverne finde ud af i denne aktivitet, når de skal på tur i Solsystemet og opleve afstandene mellem planeterne på egen krop. I denne aktivitet skal eleverne bygge solsystemet ved hjælp af kegler, måle afstandene mellem de forskellige planeter og dernæst sætte fut under fødderne på en gåtur i deres eget Solsystem.

Find aktiviteten til indskolingen her: clioonline.dk/solsystemet

2.Programmér din klassekammerat

Dine elever ved måske ikke, hvordan en robot fungerer. Men i stedet for at eleverne lære at programmere en robot på computeren, skal de i denne aktivitet selv agere robotter og opleve ”robottens liv” på deres egen krop. Hvis man skal programmere en robot til at gøre noget, kan man give den en liste af kommandoer. Og det er netop, hvad elever skal prøve, når de to og to skal lege robotter og styre hinanden igennem en labyrint ved hjælp af kommandoer. Hvilken robot finder mon skatten først?

Find aktiviteten til indskolingen her: clioonline.dk/programmering

3.Energistafet

Har klassen brug for ny energi? I aktiviteten her lærer eleverne om udvekslingen af CO2 og ilt mellem planter og dyr – det sker gennem en stafet, der sætter fokus på, hvordan disse to grupper er afhængige af hinanden.

Find aktiviteten til mellemtrinnet her: clioonline.dk/energistafet

4.Fødekæde-fange

I aktiviteten skal eleverne undersøge en fødekæde på heden, samtidig med at de får pulsen op. Eleverne skal blandet andet lære, hvem i fødekæden der spiser hvem – og efterfølgende skal de kaste sig ud i en fødekæde-fange aktivitet, hvor det gælder om at spise de andre og selv undgå at blive spist.

Find aktiviteten til mellemtrinnet her: clioonline.dk/foedekaede-fange


FK04 2018 8 2


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.