Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Natur/Teknologi Undervisningsmateriale

INSPIRATION til n/t-undervisningen 4

Af Anders Artmann

FK01 2018 6 2BIERNE FÅR DERES EGEN DAG
FN vedtog kort inden jul, at den 20. maj fremover vil markere Verdens Bi-dag. Dagen er valgt fordi, det er fødselsdagen for Anton Janša, der i 1700-tallet var pioner inden for moderne biavl. Samtidig vedtog FN, at 2019 starter årtiet for små familielandbrug, der producerer mere end 80 procent af verdens fødevarer. Det vurderes, at der på verdensplan findes omkring 570 millioner familielandbrug, og af disse drives omkring 90 procent af en person eller en familie. Desuden bliver 2024 internationalt  år for kameler og lamaer, der flere steder i verden er en livsnødvendig kilde til protein, mælk, fibre til tøjproduktion, gødningsproducenter, pak- og transportdyr. Erklæringerne er en del af FNs fokus på verdensmålene for bæredygtig udvikling.
Kilde:globalnyt.dk

 


FK01 2018 6 1MADE IN SPACE
Tycho Brahe Planetariets nye udstilling har fokus på de forskellige grundstoffer, atomer og molekyler. Med udgangspunkt i spørgsmålet: ”Hvor kommer vi fra?” ser de blandt andet på hvilke grundstoffer, der er nødvendige for at lave et menneske. De har skrevet en række tema-artikler og undervisningsmateriale, som findes på deres hjemmeside under Skoler og Undervisningsmaterialer: Planetariet.dk


FK01 2018 6 9SMÅ AKTIVITETER FOR DE SMÅ
Firmaet Lekolar har flere ideer til aktiviteter i deres katalog. På hjemmesiden kan man finde (og købe materialerne til) undersøgelser af fx ”Hvad smelter i solen” og ”Dyrk i en CD-holder”. Der er rig mulighed for at  finde inspiration til undersøgelser og modellering. Find aktiviteterne på deres hjemmeside under ”Tips og idéer”.
Direkte link: lekolar.dk


FK01 2018 6 4APP: SCIENCE JOURNAL
Appen er en gratis digital videnskabsnotesbog fra Google. Den fås på dansk til både Android og iOS. Noter, foto og observationer kan samles et sted og man kan bruge mobiltelefonens sensorer til at måle og illustrere fænomener som blandt andet lys, lyd og bevægelse (registreres på x, y og z-akse). Google har samtidig lavet en række forslag på engelsk til brug af appen i undervisningen.
Se en kort guide på lærer Ian Stenzs blog: ianstenz.dk
Forslag til brug i undervisningen: makingscience.withgoogle.com


FK01 2018 6 6HJERNEBLOD PÅ ISSUU
Hjerneblod er et studentertidsskrift for Institut for fysik, kemi og farmaci på Syddansk Universitet. Bladet ligger på issuu.com, der er et gratis digitalt forlag. Udover, at Hjerneblod er fyldt med naturfaglig viden, er der også små artikler, der kan give faglig inspiration til undervisningen. I Hjerneblod nr. 8 er der en kort artikel med tre råd til at komme i gang med astronomi (side 67 til 71).
Find bladet på issuu.com


FK01 2018 6 5EVALUER UNDERVISNINGEN MED LÆRINGSSPIL
Et alternativ til kahoots kan man finde på PurposeGames.com. Her kan man lave sine egne spil, der er særligt oplagt til at teste faktaviden. Eleverne kan oprette sig på siden og lave deres egne spil til hinanden om for eksempel byer i Danmark eller Verdensdele.
Man laver en såkaldt ”dot quiz” ved at uploade et billede (fx et Verdenskort). Man kan klikke de steder på kortet, hvor man vil give spilleren mulighed for at klikke (fx på Afrika). Herefter indtaster man et spørgsmål (fx ”Hvor ligger Afrika?”). Når spillet starter, vil spilleren blive stillet spørgsmålet og kan så svare ved at klikke det rigtige sted.
Link: Purposegames.com


GEARSKETCH
Hvis eleverne skal undersøge betydningen af hvordan tandhjul overfører bevægelsesretningen, kan man benytte det virtuelle laboratorie GearSketch.
Det fungerer kun online og er simpelt at bruge. Man tegner en cirkel i den størrelse tandhjul man cirka ønsker. Efterfølgende kan man sætte dem sammen og eventuelt tilføje en kæde til at overføre bevægelsen. Programmet genkender selv meget ujævne cirkler og laver dem til tandhjul.
Link:GearSketchFK01 2018 6 8


FK01 2018 6 3MADPAKKEDYSTEN
Tilmelder man sig til madpakkedysten inden marts, kan man få tilsendt trykt  
materiale. Dysten er en aktivitet, hvor eleverne skal lære om kost og ernæring. Der er videoer, quiz og praktisk arbejde med at lave madpakker sammen. Man kan deltage i op til tre dele af aktiviteten – eller bare  benytte læringsmaterialerne uden at deltage i konkurrencen. De tre dele er: Et introforløb om kost og ernæring, konkurrencen madpakkedysten og en plakatkonkurrence. Bag initiativet står Edutainmenthuset.dk, der er drevet
af Mejeriernes Skolemælksordning.
Link: madpakkedysten.edutainmenthuset.dk


FK01 2018 6 7GRATIS ADGANG TIL ALINEAS NYE PORTALER
Indtil 1. august kan man med UNI-login få adgang til udvalgte forløb på Alineas nye portal. Der er flere forløb til natur/teknologi. Der er også til andre fag. Når man logger ind skal man opgive sin mailadresse.
Til natur/teknologi ligger der 11 forløb fordelt på 1. til 6. klasse. Efter 1. marts bliver der åbnet for yderligere 8 forløb. I forløbene finder man blandt andet pdf-filer med øvelsesvejledninger. Blandt forløbene kan nævnes ”Fra frø til kompost”, der er udviklet sammen med Haver til Maver og målrettet 3. klasse. Forløbet er angivet til 8 lektioner og er det længste forløb indtil videre. De øvrige forløb er typisk mellem 3 til 5 lektioner.
Link: alinea.dk


 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.