Danmarks Fysik- og Kemilærerforening

FK02 2018 2 2Idéer til arbejdet med det fællesfaglige fokusområde Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan.

Af Erik Marcussen, lærer på Vejlefjordskolen, forfatter, fotograf, webmaster på fysik7.dk

Vi bruger rigtig meget energi. Det er en del af hverdagen, og vores liv kan ikke opretholdes uden energiomsætning.

Energi er en stor udfordring i vort moderne samfund. I mange år har vi brugt af de fossile energikilder som kul, olie, og naturgas. Nu er vi klar over, at vi må lægge om og tage mere hensyn til miljøet. Vi skal udnytte Solens energi bedre, og vores infrastruktur skal overvejende drives med elektricitet.

Det giver store udfordringer helt ned i grundskolen, hvor eleverne skal undervises og gøres miljøbevidste. Vi har seks fællesfaglige fokusområder, som vi på bedste måde prøver at gøre appetitlige for eleverne. Det skal gøres forståeligt og interessant.

 

FK02 2018 2 1
De 7 energier

Når vi arbejder med bæredygtig energiforsyning, må vi hele tiden tænke på de syv former for energi. Begrebet energiomsætning skal med, sådan at vi målrettet kommer frem med løsninger, hvor f.eks. varmetabet og forurening er minimeret.

Eleverne har brug for at forstå de syv former for energi. De to former for mekanisk energi kan nemt illustreres med en yoyo. Snak om gnidningsvarme og tab af energi. Man kan få forskellige yoyoer, køb også et par stykker med lys i. Så kan man snakke om stråling, kemisk energi i batteriet og elektromagnetisme. Bevægelse i undervisningen kan være, når man går uden for i solskin og snakker om atomkraft  i Solen. På den måde er alle syv energier med i et simpelt forsøg med en yoyo.

 

Smartphone

Eleverne elsker deres telefon, og den kan også inddrages i undervisningen. Der er kemisk energi i batteriet, lysenergi i displayet, bevægelsesenergi i højttaler og vibrator, elektromagnetisme i elektronikken og i radiobølgerne. Hvorfor bliver telefonen varm, når man snakker i den? Spørg eleverne om årsagen til et knust glas, og hvad det har med bevægelses- og beliggenhedsenergi at gøre.

Elcykler

Mange opfatter elcykler som noget, ældre mennesker køber, når benene bliver svage. Den holdning må vi lave om på. Man kan godt gøre eleverne begejstrede for elcykler. Man kan snakke om motions betydning for kroppen, hvis man vælger at cykle i stedet for at tage skolebussen. Man kan snakke om infrastruktur i vore store byer. Fysik tager hånd om alt det mekaniske og elektriske. Kemi kan man godt få ind ved at snakke om tiden fra opdagelsen af galvanisk strøm og moderne genopladelige litiumbatterier.

Elbiler er fremtidenFK02 2018 2 4

Nissan Leaf er den mest solgte elbil på verdensplan, faktisk over 300.000 eksemplarer. Det ser vi ikke rigtigt i Danmark, men Leaf’en er allerede blevet en klassiker blandt kendere.

Mange storbyer verden over har problemer med luftforurening. Bare inden for de sidste par år har der været tale om Paris, London og Oslo. Det kommer tættere på os i Danmark.

Nissan er kommet med ny Leaf i første kvartal af 2018. Den ha et større batteri og bedre teknik, alt sammen pakket ind i et bedre design, som det ses på billedet her i artiklen.

På Vejlefjordskolen har vi en aftale med den lokale Nissan-forhandler. Vi har lånt flere forskellige udgaver af Leaf’en, og nu glæder vi os til en tur i version 2.0. Vi tænker på at lave nogle målinger af støjniveauet, bl.a. ved at sammenligne elbilen med en almindelig benzinbil.

Eleverne må gerne møde en elbil i undervisningen, for der kommer helt sikkert flere af dem i fremtiden. De første elbiler var fremme allerede for 100 år siden, men det er nu først her i det nye årtusinde, at interessen for alvor er ved at brede sig. Elbiler er mere miljøvenlige, og nu rækkevidden og ved at være på plads.


HER ER LINKS TIL KOPISIDER,DER FRIT KAN DOWNLOADES:

873_mobilenergi.pdf
2018/871_yoyo.pdf
2018/466_elcykel.pdf
432_respiration.pdf


Letbanen i Aarhus

Endelig kører letbanen i Aarhus. Nu venter vi bare på grønt lys hele vejen fra Odder til Grenå. Der er investeret omkring 3 milliarder på den nye infrastruktur i byen. Rigtig mange mennesker er blevet glade for letbanen. Der må gøres noget for at få de smarte kontorfolk til at lade bilen stå og tage letbanen i stedet for.

Tag en tur til Aarhus og prøv en tur rundt. Start nede ved hovedbanegården og kør med ud til Universitetshospitalet. Det er en del af fremtidens Danmark, hvor vi gerne vil have rene og miljøvenlige byer.

Mens man lige er hjemmefra kan man også se nogle udstillinger, som illustrerer undervisningen: Økolariet i Vejle, Danmarks Industrimuseum i Horsens og Danmarks Tekniske Museum i Helsingør, Energimuseet i Tange, Samsøs Energiakademi, samt veteranjernbaner.

Energi og kroppen

Biologilæreren har mulighed for at gøre energi til noget meget nærværende og personligt. I fotosyntesen bindes energi, og i stofskiftet afgives energi. Kemisk set er det den samme formel, der bruges: Man læser den bare bagfra, når man beskriver processen ude i cellerne. Hele 60 % af energien i vores mad gåør til opvarmning af kroppen, og dernæst ca. 13 % til hjerneaktivitet. Det er tankevækkende tal, som eleverne gerne må kende til.

FK02 2018 2 3
Danmarks elforsyning

Produktionen af elektricitet i Danmark går den rigtige vej. Vi får nu omkring 40 % af elektricitet fra vindmøller. Vi er verdensmestre i vindenergi. Der er en fantastik hjemmeside om energi og infrastruktur: Se energinet.dk. Her kan man få et øjebliksbillede af vores forbrug samt import og eksport af elektricitet. Der er også oplysninger om naturgasnettet. Oplysninger opdateres næsten fra minut til minut. Ikke noget med gamle skolebøger og forældede data.

natur9.dk og fysik7.dk

De fællesfaglige fokusområder er en stor udfordring for os i undervisningen, men også for forlag og forfattere. Kig forbi på natur9.dk og se, hvad vi arbejder med på Vejlefjordskolen. Vi har licens til en portal fra en af de store udbydere, men vi bruger den stort set ikke; vi er meget tilfredse med vores egen side. Vi kan selv udvikle emnerne og bringe undervisningen up to date på. Andre bruger også hjemmesiden: På en almindelig skoledag er der mere end 1.300 besøgende. En af hjemmesidens stærke sider er billeder af elever fra undervisningen i hverdagen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.