Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Natur/Teknologi

Naturteknologi.dk gør undervisningen enkel

På sin hjemmeside Naturteknologi.dk lægger lærer Jakob Skjødt sine undervisningsforløb ud til fri afbenyttelse for andre lærere. Det er komplette undervisningsforløb, der både består af videoer, animationer og af forsøg, eleverne kan lave med ting, der er nemme at få fat i. Tanken er, at undervisningen skal være så enkel som muligt, og at hjemmesiden kan hjælpe med at gøre det endnu mere enkelt.

Af Jakob Skjødt

Naturteknologi.dk er opstået lidt ved en tilfældighed. Jeg har som lærer altid været optaget af at lave naturfagsundervisningen så varieret som muligt og af at gøre eleverne aktive i deres indlæring – og jeg lavede derfor hjemmesiden som et redskab til min egen undervisning. Men efter noget tid kunne jeg se på besøgstallene, at der også var andre, der brugte den. I august 2016 lavede jeg derfor en opdatering af hjemmesiden, hvor jeg gjorde hjemmesiden mere enkel, så det er nemt for den enkelte lærere at finde forløbene og downloade dem.

 Jeg gør meget ud af at lave hjemmesiden, forløbene, materialerne så let tilgængelige som muligt, og overvejer for eksempel grundigt hvilke materialer, der skal bruges i opgaverne. Min tanke er, at alle materialer, der skal bruges i opgaverne, skal kunne findes på skolen – det kan fx være pap, papir, snor, engangsbægre, syltetøjsglas, tomme skolemælk osv. Derudover er emnerne også ofte valgt efter, at jeg kan bruge naturen uden for skolens område til undervisningen. Det er bl.a. også derfor jeg valgte at arbejde på Mølleskolen i Ry, da den ligger i et naturskønt område.

For at gøre det så nemt at bruge hjemmesiden som muligt, har jeg indspillet videoer og lavet animationer, som gennemgår det faglige stof. På den måde kan eleverne se videoerne flere gange, indtil de har lært det faglige indhold i emnet. Læreren kan også vise videoerne fælles på klassen og derudfra få en dialog med eleverne om det faglige i emnet.

Fremtiden

Jeg er både glad og stolt over at Naturteknologi.dk bliver brugt så meget, som den gør. Da jeg driver hjemmesiden i min fritid, så lægger jeg cirka 2 nye forløb op på hjemmesiden om året. Jeg er på nuværende tidspunkt  i gang med et forløb om naturkatastrofer.

Tanken om, at der hver dag ude i grundskolen foregår en masse god undervisning i natur/teknologi, som vi alle kan blive inspireret af, har fået mig til at overveje at lave en upload-funktion, hvor andre lærere kan lægge deres ideer og undervisning ud til glæde for os alle sammen.

Naturteknologi.dk er gratis, da jeg driver som en hobby og af interesse. Den forbliver også gratis, da jeg får udgifter til drift dækket af de penge, som bliver udbetalt igennem Copydan Tekst & Node.

Lektionsplaner

For at strukturere undervisningen for lærerne og samtidigt give eleverne en oversigt over emnet, de arbejder med, indeholder alle forløb en udførlig lektionsplan. Det kan give ro for nogle elever at kende hele forløbet og vide, at det, de laver i de første lektioner, skal bruges i de sidste lektioner i forløbet.

Her er et eksempel på lektionsplan for en enkelt lektion, der handler om vind:

1.    Fælles opstart

  • Hvad lavede vi sidste gang?
  • Hvad talte vi om?

2.    Eleverne starter med at sætte vejrsymboler på opgave 2
3.    Eleverne skal arbejde med vind. Lad eleverne komme med bud på følgende spørgsmål:

  • Hvor kommer vinden fra?
  • Hvordan opstår vinden?
  • Hvorfor kan vinden komme fra forskellige retninger?

4.    Eleverne skal se videoen om vind på Naturteknologi.dk
5.    Eleverne klipper vindspiralen ud og undersøger, hvordan varm luft stiger op

Ressourcer

Til alle forløb er der en række videoer, som hjælper elever og lærere til at skabe et overblik over det faglige stof i emnerne. Jeg vil herunder komme lidt ind på hvilke typer af videoer, der ligger på hjemmesiden.

Faglige videoer

For at gøre det faglige indhold let tilgængeligt for eleverne, har jeg lavet små animationer eller små videoklip, som gennemgår det faglige indhold for lærere og elever. Det betyder, at selv de mindste elever, som ikke er så gode læsere, kan lære det faglige ved at se videoerne en eller flere gange, indtil de har forstået det faglige indhold.
Videoen om istider i Danmark er et eksempel på en vejledningsvideo, som gennemgår et emne. Læreren og eleverne kan se videoen flere gange og tale om de emner og begreber, som bliver gennemgået. Se den her –


{embed:youtube:XTsg56fHXXc}


Didaktiske videoer

På Naturteknologi.dk ligger der flere film, hvor man kan se, hvordan andre elever har arbejdet med opgaverne. Det kan være meget brugbart i undervisningen, at eleverne kan se en lille video om, hvordan andre elever har bygget et terrarie til regnorme, inden de selv skal bygge et.
Videoen om planetstien viser, hvordan et forløb tidligere har været gennemført. Videoen er med til at give læreren en ide om, hvad forløbet indeholder, og hvad eleverne skal lave igennem forløbet.


{embed:youtube:V-zxOyL1zMU}


Animationer

På Naturteknologi.dk findes også animationer. Disse animationer kan understøtte lærerens gennemgang af det faglige stof, og bagefter kan eleverne se animationerne flere gange, indtil de har forstået det faglige stof.
Et eksempel er animationen om regnvejr –


{embed:youtube:V1hrD8HL5aM}


FK04 2018 7 1


Hvordan kan andre bruge hjemmesiden?

Min tanke omkring hjemmesiden er, at den skal være enkel og nem at overskue. Derfor er der også en menu i toppen af siden, hvor lærerne let kan skabe sig et overblik over de forløb, som ligger på hjemmesiden.
 
FK04 2018 7 2Til hvert undervisningsforløb er der en underside med tilhørende opgaveark til eleverne. Opgavearkene til forløbene henter lærerne som PDF, som de derefter kan udlevere til eleverne. På den tilhørende hjemmeside kan eleverne gå ind og se videoer og billeder til forløbene. Det betyder, at eleverne sidder i klassen med deres papirer og samtidig har adgang til en hjemmeside, hvor de kan se videoer, links osv. som hører til de opgaver, eleverne arbejder med.
 
Inden forløbet kan startes med eleverne, skal læreren finde materialerne, som vist med et eksempel herover, samt downloade PDF-materialet fra hjemmesiden. Herefter er eleverne klar til at gå i gang med forløbet.

Jeg har valgt ikke at lave forløbene for lange, da det er min erfaring at eleverne mister interessen for emnet, hvis forløbet kører i for lang tid. Derfor har forløbene cirka en varighed på 4 til 8 lektioner, som typisk er en god måneds tid.


BOKS: Om grundlæggeren af Naturteknologi.dk

  • Navn: Jakob Skjødt, lærer på Mølleskolen i Ry og driver ved siden af hjemmesiden Naturteknologi.dk
  • Uddannet på Århus Seminarium i 2002 med 4 linjefag: Natur/teknik, Biologi, Matematik og Idræt
  • Medstifter af firmaet Skolevisioner, som har opstartet og driftet konceptet Naturfagsmaraton og hjemmesiden Klassetrivsel.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.