Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Natur/Teknologi

SOLEKLART – nyt n/t-forløb om solbeskyttelse.

Ozonlaget sammenlignes med en
paraply i en af de to tegnefilm.
Af Kim Christiansen, redaktør

Gør eleverne på mellemtrinnet klar til sommerens stråler med nyt online-undervisningsmateriale fra cancer.dk . Forløbet er på to dobbeltlektioner, og er oplagt at bruge op til sommerferien, når eleverne har afleveret deres bøger på skolebiblioteket.

Når forløbet er endt, vil eleverne kende til de tre solråd:
Skygge, solhat og solcreme samt have en forståelse for, hvorfor det er vigtigt at passe på sig selv og hinanden i solen.

Eleverne bliver guidet gennem forløbets dele på hjemmesiden: www.soleklart.dk
I forløbet lover cancer.dk, at eleverne kommer til at bruge deres analytiske, sociale og kreative kompetencer.
Eleverne skal finde deres hudtype, lave en simpel solcreme, en regnbue og udtænke en plan over skolegårdens muligheder for skyggesteder.

Forløbet for 3. – 4. klasse i natur/teknologi

Eleverne starter med en femminutters tegnefilm om Solen og de usynlige stråler, som man ikke skal have for meget af. Infrarøde og ultraviolette stråler omtales, og ozonlaget sammenlignes med en paraply for jorden.
Dernæst skal eleverne via appen UV-indeks finde deres hudtype, som samles op fælles i klassen.
Sluttelig laver eleverne en quiz med otte spørgsmål.

Opsamling af klassens hudtyper.

Næste del starter også med en femminutters tegnefilm.
Her fortælles om de tre solråd, der alle starter med S, refleksion af sne og vand, UV-indeks og solfaktor.
Solkampagnen anbefaler, at man køber en solcreme, men giver en opskrift på en hjemmelavet, som et sjovt forsøg.
Hertil skal man skaffe Tiosol, som indeholder titandioxid. Derudover bruges rapsolie og som duftstof revet citron- eller appelsinskal eller vaniljesukker.

Materialerne til en hjemmelavet solcreme.

Forløbet afsluttes med endnu en quiz.
Der foreslås som ekstraforsøg at lave en regnbue eller design af en soleklar skolegård.

Forløbet for 5. – 6. klasse i natur/teknologi

Der startes med samme tegnefilm som i 3. – 4. klasseforløbet, og den bliver fulgt op af aktiviteten FANG REGNBUEN. Regnbuen skal fanges efter, at sollys skilles ad i et glas vand.

En regnbue fanges med et hvidt papir.

Lektionen afsluttes med otte andre spørgsmål til eleven.
Den anden tegnefilm er den samme som i 3.- 4. klasseforløbet.
Aktiviteten for eleverne handler om at finde tre idéer til solbeskyttelse i områder af skolegården, hvor der ikke er skygge. En præsentation skal laves med mindst tre gode argumenter.
Endnu en quiz afslutter forløbet.
Ekstraøvelserne, der foreslås, er aktiviteterne fra 3.-4. klasseforløbet med at finde sin hudtype og fremstilling af solcreme.


Læringsmål for forløbet 3. – 4. klasse:
Eleverne kan forklare hinanden, hvorfor man skal beskytte sig mod solens stråler
Eleverne kan give hinanden gode råd til, hvordan man beskytter sig mod solens stråler
Eleverne kan fortælle hinanden om hver deres hudtype, og hvad den betyder for deres solbeskyttelse Eleverne kan lave deres egen solcreme

Læringsmål for forløbet 5. – 6. klasse.
Eleverne kan forklare hinanden, hvorfor man skal beskytte sig mod solens stråler
Eleverne kan give hinanden gode råd til, hvordan man beskytter sig mod solens stråler
Eleverne kan gøre solens usynlige stråler synlige
Eleverne kan re-designe deres skolegård, så de nyder optimal solbeskyttelse og præsentere deres idéer for et publikum.

En kortfattet lærervejledning findes her:
https://www.cancer.dk/soleklart/til-laerere-og-paedagoger/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.