Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Natur/Teknologi

Inspiration til n/t

Af Anders Artmann


Big BangFK02 2018 4 7

Årets Big Bang-konference bød igen i år på et par inspirerende dage. Har man ikke været af sted endnu, skal der lyde en opfordring herfra. Men sørg for som minimum at være et par stykker fra samme skole. Dels kan man dele sig op mellem de forskellige oplæg og workshops, dels vil man ganske givet få en del inspiration til fremtidens naturfagsundervisning på ens skole – og så ville det være ærgerligt at være den eneste af sted.
Fra undervisningsministeriets konsulenter blev de fire kompetenceområder fremhævet, og hvis ikke man allerede har et samarbejde mellem natur/teknologi og naturfagene i udskolingen, så er det med at komme i gang. Sørg for at ledelsen afsætter den nødvendige tid til at mødes og planlægge, hvordan man arbejder med de fire kompetenceområder. Der var særligt en efterspørgsel på undersøgelseskompetencen, fordi tilbagemeldinger fra censorerne viste, at mange elever sidste år ikke formåede at vise det i tilstrækkelig grad.

En del af inspirationen til de kommende tiltag inden for naturfag bygger på Big Ideas inden for science. Big Ideas-tanken går tilbage til 2009, hvor eksperter i naturfagsundervisning på et internationalt seminar diskuterede hvilke grundlæggende ideer eller nøgle-ideer, elever skulle præsenteres for i naturvidenskaben. En form for kanon, der også skulle reducere mængden af emner i forskellige curriculum. I 2014 blev der fulgt op på det indledende arbejde, og man kan blandt andet læse mere i rapporten ”Working with Big Ideas of Science Education” link til pdf .


FK02 2018 4 2
Mere lige kønsfordeling i STEM: STING

Vil du også bidrage til, at der bliver mere ligelig fordeling af drenge og piger i naturvidenskaben, så kan ebogen ”STEM Teacher Training Innovation for Gender Balance” måske give nogle ideer. Bogen finder man på Issuu og er en ”værktøjskasse” for undervisere i STEM. Bogen er resultatet af et EU-projekt STING om køn i STEMundervisningen.
Læs mere om projektet og ideerne på deres hjemmeside: stingeuproject.com


 

Modeller i 3D: GeoGebra Augmented Reality – en 3D-app fra GeoGebraFK02 2018 4 6

En matematik-app har sneget sig ind på siderne her, fordi den evt kan bruges til 3D visninger af komplekse modeller. GeoGebra er kendt som et gratis værktøj til matematik og her har de forsøgt at udbygge med augmented reality (AR), der gør det muligt at placere virtuelle modeller i kameraets billede. Måske til at lave en virtuel forhindringsbane til næste robotforløb eller samarbejdsøvelse hvor en styrer en anden igennem en forhindringsbane?


 

FK02 2018 4 4
Registrering af observationer: PhenoloGIT (iOS)

Appen er udviklet i forbindelse med Erasmus + Projektet: PhenoloGIT. Projektet forsøger at designe, bygge og teste en platform for uddannelsesinformation. Ved at bruge appen kan eleverne gemme oplysninger om observationer i naturen. Det er også muligt at kommentere andres observationer og dele via sociale medier.
Læs mere om projektet på deres hjemmeside: www.phenologit.org


 

Input/Output board til MicroBitFK02 2018 4 5

Byg selv et input/output board til micro:bit så eleverne lettere kan forstå input/output. På physicalcomputing.com  kan man dels finde instruktioner til at lave et billigt board og dels finde ideer til hvordan det kan bruges i klasseværelset (på engelsk). Find instruktionen på linket.


 

FK02 2018 4 1
Ultra:bit – DR kommer med micro:bit til efteråret

DR viden er godt på vej med undervisningsmateriale til micro:bit til brug på mellemtrinnet. Desuden kan alle 4. klasser få micro:bits til efteråret og DR lover, at de første undervisningsforløb kommer på DR Skole i uge 35.

Formålet med ultra:bit er ifølge DR, at udvikle elevernes digitale færdigheder gennem leg og undervisning, samtidig med de udvikler sig som kritiske forbrugere og medskabere af digital teknologi. I første omgang kommer materialet til fagene natur/teknologi, matematik, håndværk og design samt den understøttende undervisning. Der kommer også digitale lærervejledninger, så det bliver forhåbentligt let at gå til – både for nye og mere erfarne brugere af micro:bit.

På Big Bang-konferencen introducerede DR dele af materialet, Ultra:bit, og selvom de indledende øvelser virkede, som de klassiske (og gennemprøvede) øvelser, man kan finde andre steder, så bliver det ganske givet et ekstra plus med materialet fra DR viden. DR inddrager nemlig samtidig digital teknologiforståelse i programmer som “Klassen” og “Nørd”.

Din skoleleder skal tilmelde alle 4. klasser på skolen, og de skal bruge micro:bit i undervisningen, for at din 4. klasse kan modtage micro:bit. Skolelederen skal blot sende en mail til ultrabit@dr.dk og oplyse hvor mange kommende 4. klasser, der er på årgangen samt skolens adresse og kommune. CFU har desuden klassesæt og materialer til udlån, så også 5. og 6. klasser kan være med. CFU vil også tilbyde kurser for lærere i brug af micro:bit i løbet af projektets 3-årige forløb.
Læs mere på dr.dk


Strik et batteripiezoelektricitetFK02 2018 4 3

Så er der måske snart nyheder inden for e-tekstiler. En svensk opfindelse har skabt opmærksomhed ved at være et stykke stof som omdanner bevægelsesenergi til elektrisk energi. Jo mere stoffet strækkes, presses og desto blødere det er, desto mere elektricitet genererer det. Opfindelsen bygger på den mere kendte piezoelektriske effekt, hvor elektricitet netop skabes, når et materiale deformeres. Som demonstration har forskerne udviklet en skulderrem af materialet til en taske. Med tre kilo bøger i tasken genereres 4 mikrowatt, hvilket kan række til at tænde en lysdiode. Man mener, at hvis man laver en hel taske i materialet burde det være muligt at generere nok energi til fx at sende trådløse signaler. Ifølge forskerne genererer en kvadratcentimeter 0,08 mikrowatt, men ved at øge ledningsevnen kan man opnå 100 gange så meget. Prisen for stoffet vil ligge omkring det samme som for GORE-TEX, mener forskerne.
Læs hele artiklen på  nyteknik.se

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.