Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Natur/Teknologi

Inspiration til n/t-undervisningen 5

Af Anders Artmann
FK5 2017 6 4
Slå et slag for tværfaglighed (og få flere lektioner i n/t)

Naturvidenskabens evne til at få mennesker fra forskellige kulturer til at arbejde sammen er ikke altid først i nyhedsstrømmen om videnskabelige opdagelser. Men projekter som den internationale rumstation (ISS), frøbanker, CERN og forskellige genom-projekter viser at naturvidenskab også handler om mellemmenneskelige relationer og dermed kulturprojekter.  
Videnskab.dk bragte historien om et samarbejde mellem klimaforskere og historikere, der påviste en sammenhæng mellem vulkanudbrud og oprør i Det gamle Egypten.
Forskerne sammenholdte data fra Nilens vandstandsniveau og vulkansk aktivitet og så et tydeligt sammenfald. Ligeledes fandt de sammenfald mellem vulkansk aktivitet og perioder med social uro og oprør i Det gamle Egypten. Forskerne udledte heraf, at vulkansk aktivitet et sted på Jorden gav mindre vand i Nilen, og dette førte til en ødelagt høst og indkomstgrundlag for bønderne blev forringet.

videnskab.dk/kultur-samfund/vulkanudbrud-lagde-grund-til-oproer-i-det-gamle-egypten

 


Biomimik og origami

Vi lærer stadig af at studere naturen. Japanske forskere har studeret mariehønens foldning af de relativt store vinger, som den gemmer under de noget mindre dækskjolde. Ved at udstyre en mariehøne med et gennemsigtigt rygskjold var det muligt at afdække, hvordan vingerne blev foldet sammen, så de kunne være under dækskjoldet.
Det er ikke første gang, at foldninger har vist sig at være en god idé. I rumfart benyttes ”Miura-foldning” til at folde solceller sammen. Den japanske astrofysiker, Koryo Miura, foreslog i 1985 en foldeteknik til foldning af ikke-bøjelige materialer som fx solceller.  
Måske en mulighed for et tværfagligt samarbejde mellem natur/teknologi, matematik, håndværk/design og/eller billedkunst. Miura-foldning har jeg med delvis succes afprøvet i en 5. klasse. Det kræver noget tålmodighed fra eleverne, men det kan lade sig gøre. Med det rette oplæg om fx biomimik eller insekters fantastiske liv vil der være god mulighed for kreativitet og afprøvning af forskellige foldeteknikker.

Se video og instruktion om Miura-foldning her: sciencefriday.com


FK5 2017 6 3
Jagt, fiskeri og eventuelt madkundskab

Bliv NaturligVis er et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund, der forsøger at sætte natur, jagt og lystfiskeri på skoleskemaet. På siden ligger flere gratis undervisningsmaterialer og man kan søge efter en frivillig formidler, der kan være med til at give klassen oplevelser inden for jagt eller fiskeri.
I forbindelse med undervisningsmaterialet er det også muligt at bestille vildtkasser (der dog ikke er gratis), så man kan prøve at lave mad af vildt.
Se siden her: BlivNaturligVis.dk


FK5 2017 6 2
Undervisningsforløb om synet

Clio online og Dansk Blindesamfund har samarbejdet om otte gratis aktiviteter til natur/teknologi og biologi. Der er lavet en række videoer med bl.a. Sebastian Klein, der er taget til Aarhus Universitetshospital og ser på dissektion af et griseøje. Der er 4 aktiviteter til indskolingen, 2 til mellemtrinnet og 2 til biologi.
Find forløbene nederst her…..


Vi kan alle blive klogere – og det bør vi blive

Der er flere klassiske misforståelser og unøjagtigheder i naturvidenskaben, som vi som undervisere bør forsøge at udrydde. En klassiker er fx tværsnittet på fly-vinger: Er du også en af dem, der er blevet fortalt, at grunden til at fly kan flyve skyldes en forskel mellem den afstand luften skal passere over og under en vinge (og som derved skaber et undertryk, som ”løfter” flyet)? Så spørg om hvordan det kan være at fly kan flyve på hovedet.
Den vigtigste årsag til, at tværsnittet på vinger er som de er, skyldes at det er nødvendigt for, at de ikke knækker.
Magasinet Mental Floss har blandt andet lavet en YouTube-video hvor de punkterer en række af ukorrekte eller upræcise hverdagsfortællinger om naturvidenskab. Se den før din næste undervisningslektion (og håb på, at der ikke findes modstridende forklaringer i fremtiden).

{embed:youtube:LqaDf2fuUH8}


Hannas hus – og de skjulte farer

Materialet er fra 2015 og stadig en fin introduktion til kemi og kemikalier i husholdningen. Hannas hus er et online-undervisningsmateriale målrettet 2. – 6. klassetrin. Formålet er at øge elevernes bevidsthed om farlige kemikalier, og hvordan man kan håndtere dem på en sikker måde. Eleverne introduceres til 9 forskellige farepiktogrammer.
Materialet er et fælles nordisk undervisningsmateriale udviklet af Miljøstyrelsen og Nordisk Ministerråd.
hannashus.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.