Af Karsten T. Sørensen, Ørum skole, Norddjurs
Kan eleverne lave undersøgelser af global opvarmning?
Jeg er oppe at køre over et projekt, som jeg skabte i mit eget hoved, da jeg talte med en skotte, som er lærer i England. Hun fortalte om et forskningsprojekt i store kar, men jeg må indrømme, at nogle af hendes forklaringer snart blev siet fra, fordi jeg begyndte at se for mig, hvordan nogle af mine elever går og graver murerbaljer ned i plænen uden for naturfagslokalerne på Ørum skole.
Det fællesfaglige fokusområde, Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer, kan oplagt dreje sig om udledning af CO2 og de klimamæssige konsekvenser heraf. På Ørum skole har vi et fremragende samarbejde med AquaDjurs, som er det kommunale selskab, der håndterer kommunens spildevand, men jeg har savnet et lidt større projekt, hvor eleverne kan undersøge konsekvenser af den globale opvarmning. Her kommer murerbaljerne ind i billedet: Eleverne skal fylde søvand i murerbaljer