Af Bjarne Nybo, MMA Møbler.
Big Bang- konferencen i Odense den 23. og 24. marts gav os hos MMA Møbler et godt indblik i, hvad undervisere i fysik og kemi har af overvejelser om indretning af fag lokaler. Mange skoler har fået indrettet nye lokaler til fysik/kemi og andre tilkendegav, at der var planer om indretning eller renovering af lokaler på deres skoler. En fælles trend i tilbagemeldingerne er, at undervisere oplever en lille grad af indflydelse på- og inddragelse i forbindelse med indretning af undervisningslokaler, som derfor opleves som mangelfulde til deres undervisning.
Multifunktionelle lokaler til store og små.
Der er en række parametre, der bør overvejes, når skoler skal indrette eller renovere lokaler til fysik/kemi:
• Lokalerne skal være multifunktionelle, så de kan anvendes til undervisning i alle naturfag. Eksamener er nu tværfaglige og omfatter alle naturfag i én eksamen. Samtidig er der omkostningshensyn at tage – uden at det må gå ud over undervisningskvaliteten. Derfor giver det god mening at gøre lokalerne multifunktionelle, så de kan omstilles til flere naturfag.
• Indskoling og de yngste klasser arbejder også med naturfag. Underviserne efterlyser indretningsløsninger, der tager højde for undervisning af de små elever. Det multifunktionelle naturfagslokale, kan udnyttes optimalt ved at tænke i højdejusterbare borde og stole og ved at gøre sig overvejelser om eksperimenter, der er i øjenhøjde med de yngste klasser.