Danmarks Fysik- og Kemilærerforening
Natur/Teknologi

Mekanikken i fjedre – et forløb til n/t

Af Kim Christiansen, redaktør

I læseplanen for natur/teknologi – trinforløbet 1.- 2. klasse beskrives, at elever skal undersøge bevægelige dele fra hverdagen. I nedenstående forløb er det eksemplificeret i fjedre, og udgangspunktet er en cykel.
Forløbet er afprøvet i 2. klasse og 4. klasse.
I 4. klasse er det afsluttet med præsentationer i PowerPoint med fotos af anvendelser af fjedre.

Fra læseplanen:

Tag udgangspunkt i fjedre på en cykel.

Udgangspunktet i elevernes undersøgelse kan være en cykel. De er lige ved hånden på skolen.
Opgaven er: Find fjedre på en cykel.
De kan findes på bagagebæreren, i en cykellås, ved for- og bagbremser, ringeklokken, cykelsadlen og i forgaflens støddæmper, hvis det er en mountainbikecykel.
Eleverne kan få udleveret en klemme eller en kuglepen, der skal undersøges.
Derefter kan man sammen i klassen finde andre eksempler på, hvor fjedre ellers bruges. En hurtig billedsøgning i Google på den interaktive tavle kan anskueliggøre for alle, de forslag som eleverne kommer med på.
Eksempler er trampolin, træningsudstyr (grippers, kongefjeder..) og legeredskaber.

De fundne fjedre kan kategoriseres i trækfjeder, trykfjeder og torsionsfjeder efter Den store Danske:

Elevaktivitet med vikling af egen fjeder.

Elevernes kan mærke kræfterne i en fjeder, som de selv fremstiller. Fjederen laves ved at vikle 50 cm ståltråd om en blyant eller tusch. Viklingerne skal først og sidst lægge tæt, og de øvrige med et par millimeters mellemrum. Det kan være svært at få fjederen trukket af blyanten.
Har man forskellige tykkelser tråd, kan der vikles forskellige fjedre, og fjedrenes forskellige egenskaber kan undersøges.

Fotopræsentation fra 4. klasse.

Fra 4. klasse kan eleverne finde billeder, hvor fjedre bruges på internettet, og indsætte dem i en præsentation (fx PowerPoint). Blandt figureksemplerne kan en ring vælges, der indsættes til at markere fjederen. Præsentationen vises til sidekammeraterne.

Eksempel på en elevs præsentation af brug af fjedre.

Sluttelig kan vises en video om, hvordan en fjeder produceres i en virksomhed – se linkliste nederst i artiklen.
På Missing Link-sitet er der tre korte videoer fra Hagens Fjedre i Støvring. De er lavet til ældre elever, men videoen Hvordan laves en fjeder kan n/t-elever fint få udbytte af.
PhET har en simulering, hvor eleverne kan eksperimentere med svingningstiden for lodder med forskellige vægt i ophængte fjedre – se nederst.

Næste projekt?

Næste projekt omkring bevægelige dele kunne handle om kuglelejer, som eleverne kender fra fidgetspinneren.
Findes de også på en cykel, og hvor bruges de ellers?


NETRESOURCER OM FJEDRE:

Googlebilledsøgning www.google.dk

Simulering på dansk med lodder i ophængte fjedre https://phet.colorado.edu/da/simulation/mass-spring-lab

Video af produktion af fjedre på virksomheden Hagens Fjedre. http://www.themissinglink.dk/virksomheder/hagens-fjedre/videoer/hvordan-laver-man-en-fjeder/

Stabilisatorfjederen på en cykel vist på en video, hvor en cykel samles. Klippet er 8:52 inde i videoen.  https://www.youtube.com/watch?v=BWJ0Zl_gezs

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.