Af Simon Olling Rebsdorf, ESERO Denmark Manager og projektleder i Naturvidenskabernes Hus
Hvordan ved vi, om vi er alene i universet, eller om der kan være liv andre steder? Exoplaneter er et så nyt fænomen, at der ikke endnu findes mange undervisningsaktiviteter til emnet. Med et nyt indskolingsmateriale om exoplaneter kan eleverne nu arbejde med en undersøgende tilgang om exoplaneter. De træder ind i rollerne som ”galaktiske astronomer”, astrobiologer og radioingeniører og lærer om nogle af de jobs, som rumindustrien tilbyder.
De amerikanske og europæiske rumorganisationer, NASA og ESA, leder med flere rummissioner efter liv andre steder i vores galakse, Mælkevejen. Ønsket om at undersøge mulighederne for, at vi ikke er alene, kan også imødekommes i indskolingen, hvor metoderne bag undersøgelserne kan inddrages. I denne artikel kan du læse om et engelsk undervisningsmateriale, netop oversat til dansk, som i ni lektioner udfolder eftersøgningen på liv på planeter uden for vores kosmiske baghave med indskolingselever som vigtigste målgruppe. Højere klassetrin kan også sagtens få gavn af materialet.