CHERNOBYL - rejsedokumentar fra studietur med DFKF

Af Søren Kirchheiner

Se de 15 medlemmer af Danmarks Fysik- og Kemilærerforenings oplevelser i eksklusionszonen ved Chernobyl.

Det er på utrolig vis lykkedes Stefan Holm at dokumentere den blanding af uhygge og skønhed, der slog alle os, der deltog i den fagligt veltilrettelagte ekskursion ind i sikkerhedszonen omkring det ødelagte atomkraftværk i Ukraine.
Turen kom i stand med tilskud fra Lindersdorfs Rejsefond og blev arrangeret med to overnatninger i Kyiv og en enkelt i byen Chernobyl (inde i ekskusionszonen).

Robotter i undervisningen: Vi kan lære sammen med eleverne

Af Lars Christian Slyngborg, lærer
Fable-robotten fra Shape Robotics

Mange lærere vil sikkert kunne huske og genkende synspunktet, at robotter, kodning og teknologiforståelse hører hjemme i ganske bestemte fag: Fysik/kemi, matematik og natur/teknologi nærmere bestemt.
Til alt held er vi i den danske folkeskole stille og roligt på vej væk fra den forestilling. Andre fag byder sig til, når der er kodning og teknologiforståelse på skemaet.

Mekanikken i fjedre - et forløb til n/t

Af Kim Christiansen, redaktør

I læseplanen for natur/teknologi - trinforløbet 1.- 2. klasse beskrives, at elever skal undersøge bevægelige dele fra hverdagen. I nedenstående forløb er det eksemplificeret i fjedre, og udgangspunktet er en cykel.
Forløbet er afprøvet i 2. klasse og 4. klasse.
I 4. klasse er det afsluttet med præsentationer i PowerPoint med fotos af anvendelser af fjedre.

Pris fejrer engagerede grundskolelærere inden for naturfagene – indstil din kandidat til prisen

Et undervisningsforløb i samarbejde med et museum, hvor eleverne får lov at smadre og samle krukker efter konserveringsprincipper. En bakteriejagt, hvor eleverne undersøger, hvor langt man egentlig kan nyse, og om de bagefter kan fåøje på de usynlige smittebærere under et mikroskop. Det er nogle af de nytænkende initiativer, som tidligere modtagere af hhv. Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris og Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris har taget.

Nu begynder processen for at finde modtagerne af priserne i 2020, og Novo Nordisk Fonden har derfor åbnet for indstillinger af kandidater.

Alkymi – en vej ind i kemi-undervisningen

Af Katrine Skovgaard, forfatter og Cand. Scient.

For 700 år siden forsøgte Nicholas Flamel at skabe ”De vises sten”. Det var i den spæde start af kemi-fagets udvikling. Dengang vi stadig kaldte det for alkymi. Nu er kemi og al anden naturvidenskab evidensbaseret, og den personlige oplevelse er på mange måder fjernet fra undervisningen. Den kan vi bringe tilbage med en alkymistisk vinkel.

Nicholas Flamel Kilde: wellcomeimages.org  

Kom nemt i gang med engineering-arbejdsformen med Gyldendals nye forløb om energi.

Af Søren Bak Sommer

Engineering-arbejdsformen kan med sit fokus på virkelige og aktuelle problemstillinger åbne elevernes øjne for vigtigheden af naturfagligheden og skabe større forståelse for samspillet naturfagene imellem. Det mener forfatteren bag det nye forløb, Lis Buch Sørensen;

Åben Virksomhed – Gratis undervisningsforløb i samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening

Af Simone Klint, konsulent i DA's afdeling Projekt Åben Virksomhed

Elevers motivation og arbejdsindsats øges, når de oplever, at det, de lærer i fagene, også bruges i virkeligheden. DA Åben Virksomhed har derfor i samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening og lærerfaglige kræfter udviklet undervisningsforløb med fokus på praksisfaglighed til fysik/kemi og natur/teknologi samt de øvrige naturfag og matematik. Du kan finde alle undervisningsforløb og virksomheder i nærheden af din skole på portalen www.aabenvirksomhed.dk.
 

Videoundervisning gratis for alle

Af René Bank, produktionschef og redaktør

Restudy blev i august 2019 gjort gratis for alle. Dermed er vores mere end 2.000 videoer frit tilgængelige med alt dertilhørende materiale.
Vi er naturligvis også repræsenteret i fysik/kemi, hvor vi pt. har mere end 40 videoer på  www.restudy.dk

Videoerne tager udgangspunkt i læringsstoffet inden for faget og de kompetenceområder, der gør sig gældende inden for faget i form af undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

Metodeforvirring eller IBSE og Engineering i skøn forening?

Af Ulla Hjøllund Linderoth, www.naturfagskonsulenten.dk

Nogle vil måske opleve, at den ene strømning indenfor naturfagsundervisningen afløser den anden. I en lang periode har IBSE (Inquery Based Science Education) været svaret på spørgsmålet om, hvad der giver eleverne det bedste udbytte og største motivation af undersøgende arbejde. Senere hed det Engineering, hvor engineering-modellen blev svaret på selvsamme spørgsmål. Det er ikke underligt, hvis det er lidt svært som lærer at finde sin vej i de mange metoder, som i løbet af årene ruller over den danske naturfagsundervisning.

Støt ungdomsoprøret

Er det i orden at børn og unge pjækker fra skole og går til demonstration? Må vi nu ikke drikke vand af plastflaske? Hvornår er det ok at køre i bil? Hvordan fordeler vi verdens ressourcer, så alle får et værdigt liv? Og hvordan omsætter vi perspektiverne i Verdensmålene til vedkommende undervisning, der giver håb for fremtiden?

Af Ole Haubo Christensen naturfagskonsulent, VIA CFU