Du har afvist cookies, derfor vil hjemmesiden ikke fungere optimalt. Du vil ikke kunne logge ind eller registrer og betale før du accepterer cookies.

Du kan ændre dit valg af cookies nederst på siden.

Fysik-kemi 2020 nr.3

Indhold

FK03 2020Tema:
En hyldest til dig, der underviser i fysik, kemi og natur
og teknologi
Indhold:
H.C. Ørsted og micro:bitten - side 5
Gunnar Lund, tidligere IT konsulent i Vejle
kommune
Torben Baunsø, tidligere IT konsulent i Horsens
kommune
Elektriske kredsløb - side 9
Simon Cortsen, lærer, ansat på
Skjoldhøjskolen i Tilst.
Sorte huller, stjerner og singulariteter
- side 15
Cecilie Sand Nørholm, Astrofysiker på
Planetarium.
Elevforsøg til fejring af 200 året for H C
Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen
- side 18
Carsten Skovgård Andersen, Bellahøj Skole
Besøg på PMH Plast i Hillerød - et
virksomhedsbesøg med tanker om et
fællesfagligt forløb! - side 29
Lykke Mejdal Jensen, lærer på Bagsværd
Kostskole
ESA bliver brugt alt for lidt i naturfagsundervisningen!
Del 1! - side 31
Jens K. Handest/ Naturfagsvejleder,
Sophienborgskolen, Hillerød
Fra den nye læringskonsulent. - side 33
Mikael Hvass Hedahl
Lærer Stefan Lemser Eychenne og lærer
Claus Rintza har modtaget H. C. Ørsted
Bronzemedalje. - side 35
Selskabet for Naturlærens Udbredelse (SNU)
Øvrigt indhold i bladet:
DFKF afholder generalforsamling lørdag d.
7.november i Niels Bohr Instituttet. Se dagsorden
m.m. sidst i bladet.

Fysik-kemi 2020 nr.2

Indhold

FK02 2020Tema:
En hyldest til H.C.Ørsted
Indhold:
Elektromagnetismen blev
startskuddet til at forene alle
naturkræfter
Af Jens Ramskov
Ørsted og den kemiske kraftlære
Af Jens Olaf Pepke Pedersen, seniorforsker, DTU Space
De første batterier
Af Jens Olaf Pepke Pedersen, seniorforsker, DTU Space
Videnskabsmanden H. C. Ørsted
Af Helge Kragh, emeritus professor, Niels Bohr Instituttet
H.C. ØRSTED OG
ELEKTROMAGNETISMEN
- 200-ÅRET FOR OPDAGELSEN
AF ELEKTROMAGNETISMEN
Af Troels Gollander
Tegneserien om H. C. Ørsted
Af Jens Olaf Pepke Pedersen, seniorforsker, DTU Space
Boganmeldelse: 200 året for H. C. Ørsteds opdagelse af
elektromagnetisme.
Hans Christian Ørsted
– the Unity of Spirit and Nature.
On the bicentennial of Electromagnetism.
Af Erland Andersen, DFKF.
Nu kan 4. – 6. klasse også gå i
Fjernvarmeskolen
Nemt for lærerne – gratis
undervisningsmateriale som
engineeringforløb.

Fysik-kemi 2020 nr.1

Indhold

FK01 2020
Tema:
Fra temadagen på NBI, 15. november 2019
Indhold:
Det uregerlige klima
Peter Ditlevsen, Niels Bohr Instituttet, leder
forskningsprojektet TiPES
Er vi alene?
Hvad gøres for at prøve at finde ud af det?
Morten Bo Madsen, Niels Bohr Instituttet, Lektor,
Astrofysik og Planetforskning
Tunge sorte huller og
deres rolle i universet
Marianne Vestergaard, Lektor, Niels Bohr Instituttet
Øvrigt indhold i bladet:
Missionen til Mars 2020
Cecilie Sand Nørholm, Astrofysiker på Planetarium
Nye faghæfter i naturfagene 2019
Tidligere fagkonsulent MadsJoakim Sørensen,
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Justering af den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og
geografi 2020
Tidligere fagkonsulent MadsJoakim Sørensen,
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
ESA bliver brugt alt for lidt i naturfagsundervisningen!
Del 1!
Jens K. Handest/Naturfagsvejleder,
Sophienborgskolen, Hillerød
Dilemmaet i det naturfaglige metodevalg
indlæg ved Michael Schmidt, naturfagslærer på
Melby Skole og redaktør
Vandstandsstigning i og omkring Juelsminde
Casen er et uddrag fra casesamlingen 10+1
Fortællinger fra skoler landet over, der rummer 11
eksempler på entreprenørskabsforløb til dig, der er
nysgerrig på, hvordan gode lærere og undervisere
griber det an i praksis.

CHERNOBYL - rejsedokumentar fra studietur med DFKF

Af Søren Kirchheiner

Se de 15 medlemmer af Danmarks Fysik- og Kemilærerforenings oplevelser i eksklusionszonen ved Chernobyl.

Det er på utrolig vis lykkedes Stefan Holm at dokumentere den blanding af uhygge og skønhed, der slog alle os, der deltog i den fagligt veltilrettelagte ekskursion ind i sikkerhedszonen omkring det ødelagte atomkraftværk i Ukraine.
Turen kom i stand med tilskud fra Lindersdorfs Rejsefond og blev arrangeret med to overnatninger i Kyiv og en enkelt i byen Chernobyl (inde i ekskusionszonen).

Robotter i undervisningen: Vi kan lære sammen med eleverne

Af Lars Christian Slyngborg, lærer
Fable-robotten fra Shape Robotics

Mange lærere vil sikkert kunne huske og genkende synspunktet, at robotter, kodning og teknologiforståelse hører hjemme i ganske bestemte fag: Fysik/kemi, matematik og natur/teknologi nærmere bestemt.
Til alt held er vi i den danske folkeskole stille og roligt på vej væk fra den forestilling. Andre fag byder sig til, når der er kodning og teknologiforståelse på skemaet.

Mekanikken i fjedre - et forløb til n/t

Af Kim Christiansen, redaktør

I læseplanen for natur/teknologi - trinforløbet 1.- 2. klasse beskrives, at elever skal undersøge bevægelige dele fra hverdagen. I nedenstående forløb er det eksemplificeret i fjedre, og udgangspunktet er en cykel.
Forløbet er afprøvet i 2. klasse og 4. klasse.
I 4. klasse er det afsluttet med præsentationer i PowerPoint med fotos af anvendelser af fjedre.

Pris fejrer engagerede grundskolelærere inden for naturfagene – indstil din kandidat til prisen

Et undervisningsforløb i samarbejde med et museum, hvor eleverne får lov at smadre og samle krukker efter konserveringsprincipper. En bakteriejagt, hvor eleverne undersøger, hvor langt man egentlig kan nyse, og om de bagefter kan få øje på de usynlige smittebærere under et mikroskop. Det er nogle af de nytænkende initiativer, som tidligere modtagere af hhv. Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris og Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris har taget.

Nu begynder processen for at finde modtagerne af priserne i 2020, og Novo Nordisk Fonden har derfor åbnet for indstillinger af kandidater.

Alkymi – en vej ind i kemi-undervisningen

Af Katrine Skovgaard, forfatter og Cand. Scient.

For 700 år siden forsøgte Nicholas Flamel at skabe ”De vises sten”. Det var i den spæde start af kemi-fagets udvikling. Dengang vi stadig kaldte det for alkymi. Nu er kemi og al anden naturvidenskab evidensbaseret, og den personlige oplevelse er på mange måder fjernet fra undervisningen. Den kan vi bringe tilbage med en alkymistisk vinkel.

Nicholas Flamel Kilde: wellcomeimages.org   

Kom nemt i gang med engineering-arbejdsformen med Gyldendals nye forløb om energi.

Af Søren Bak Sommer

Engineering-arbejdsformen kan med sit fokus på virkelige og aktuelle problemstillinger åbne elevernes øjne for vigtigheden af naturfagligheden og skabe større forståelse for samspillet naturfagene imellem. Det mener forfatteren bag det nye forløb, Lis Buch Sørensen;

Åben Virksomhed – Gratis undervisningsforløb i samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening

Af Simone Klint, konsulent i DA's afdeling Projekt Åben Virksomhed

Elevers motivation og arbejdsindsats øges, når de oplever, at det, de lærer i fagene, også bruges i virkeligheden. DA Åben Virksomhed har derfor i samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening og lærerfaglige kræfter udviklet undervisningsforløb med fokus på praksisfaglighed til fysik/kemi og natur/teknologi samt de øvrige naturfag og matematik. Du kan finde alle undervisningsforløb og virksomheder i nærheden af din skole på portalen www.aabenvirksomhed.dk.
 

© 2020 Fysik- og Kemilærerforening. Alle rettigheder forbeholdes.