Ulykken på skole i Sønderborg

Under den fællesfaglige afgangsprøve i 9. klasse i juni skete der et alvorligt uheld, hvor en elev blev slemt forbrændt. Historien kom i de landsdækkende medier.

Af Erland AndersenFK04 2018 1 1

Uheldet skete under en undersøgelse, hvor holdet ville påvise, at der dannes CO2 når fossile brændstoffer forbrændes.

I undervisningen har eleverne tidligere udført undersøgelsen og er således bekendt med fremgangsmåden - ligesom eleverne har været instrueret i sikkerhedsforhold ved undersøgelsen.

I undervisningen har man i flere tilfælde brugt lidt sprit på trækullene, inden de blev antændt, fordi det kunne være svært at få trækullene til at brænde.Eleverne var instrueret i, at det var læreren der udleverede sprit, og at der kun måtte anvendes meget små mængder.


Teknologi og innovation på skoleskemaet i Rødovre

FK04 2018 2 5


Symaskine. 3D-printere. Robotter. Virtual Reality. Lydstudie. Og en mosvæg. Det lyder som en sælsom blanding, men der er en fællesnævner, eller rettere to: teknologi og innovation. Det er navnet på et nyt fag, som Rødovre Kommune har søsat.

Af Susanne Hjortlund, Astra.

7 apps til naturfagsundervisningen

Af Casper Lohmann Jensen, digital redaktør på Clio Online

Meget er blevet sagt om smartphones og tablets i undervisningen. Ikke desto mindre er de altså ret geniale (og til tider nærmest uundværlige) i naturfagslokalet. Gennem apps kan dine elever nemlig få tal på deres målinger uden at have adgang til dyrt lab-udstyr. Her får du syv styks, som udover at være mine yndlings også er ganske gratis.


TeslameterFK04 2018 3 6

Både smartphones og tablets har en indbygget magnetisk sensor, og den kan man udnytte med en teslameter-app. Der findes mange gode teslameter-apps til både Android og iPhone.


Er vi alene? Exoplaneter i undervisningen

Af Simon Olling Rebsdorf, ESERO Denmark Manager og projektleder i Naturvidenskabernes Hus

FK04 2018 4 4Hvordan ved vi, om vi er alene i universet, eller om der kan være liv andre steder? Exoplaneter er et så nyt fænomen, at der ikke endnu findes mange undervisningsaktiviteter til emnet. Med et nyt indskolingsmateriale om exoplaneter kan eleverne nu arbejde med en undersøgende tilgang om exoplaneter. De træder ind i rollerne som ”galaktiske astronomer”, astrobiologer og radioingeniører og lærer om nogle af de jobs, som rumindustrien tilbyder.

De amerikanske og europæiske rumorganisationer, NASA og ESA, leder med flere rummissioner efter liv andre steder i vores galakse, Mælkevejen.Ønsket om at undersøge mulighederne for, at vi ikke er alene, kan også imødekommes i indskolingen, hvor metoderne bag undersøgelserne kan inddrages. I denne artikel kan du læse om et engelsk undervisningsmateriale, netop oversat til dansk, som i ni lektioner udfolder eftersøgningen på liv på planeter uden for vores kosmiske baghave med indskolingselever som vigtigste målgruppe. Højere klassetrin kan også sagtens få gavn af materialet.


Jordens Historie – Fra giftige lavakugle til frugtbar klode

FK04 2018 5 1

Af Mads Kring, Undervisnings- og udviklingsansvarlig Tina Ibsen, astrofysiker og formidlingschef

Det startede med et brag, en stjerne eksploderede i en supernova. Tunge grundstoffer blev spredt ud i stjernens nabolag, og stjernetåger, der lå tæt på blev forstyrret. Denne forstyrrelse fik stjernetågen til at kollapse under sin egen tyngde. Kollapset fortsatte igennem millioner af år og støv og gas blev til en central stjerne, vores Sol. Den lyste dog ikke som Solen i dag. Rundt om stjernen samlede der sig sten, støv og gas til starten på et planetsystem. Vores solsystem. Men det var langt fra som det vi kender i dag. Det var en voldsom periode med sammenstød mellem de tidlige proto-planeter, bombardementer af asteroider og kometer og fjendtlige vilkår for liv på planeternes overflader. Det var i denne periode, at Jorden tog form som vi kender den i dag.


Lav plasma med vindruer i mikrobølgeovnen.

FK04 2018 6 1


Når en drue placeres i en mikrobølgeovn, kan man lave plasma.

YouTube-kanalen Veritasium efterprøver med fysiker Steve Bosi, hvordan man bedst kan lave eksperimentet.


Naturteknologi.dk gør undervisningen enkel

På sin hjemmeside Naturteknologi.dk lægger lærer Jakob Skjødt sine undervisningsforløb ud til fri afbenyttelse for andre lærere. Det er komplette undervisningsforløb, der både består af videoer, animationer og af forsøg, eleverne kan lave med ting, der er nemme at få fat i. Tanken er, at undervisningen skal være så enkel som muligt, og at hjemmesiden kan hjælpe med at gøre det endnu mere enkelt.

Af Jakob Skjødt

Naturteknologi.dk er opstået lidt ved en tilfældighed. Jeg har som lærer altid været optaget af at lave naturfagsundervisningen så varieret som muligt og af at gøre eleverne aktive i deres indlæring - og jeg lavede derfor hjemmesiden som et redskab til min egen undervisning. Men efter noget tid kunne jeg se på besøgstallene, at der også var andre, der brugte den. I august 2016 lavede jeg derfor en opdatering af hjemmesiden, hvor jeg gjorde hjemmesiden mere enkel, så det er nemt for den enkelte lærere at finde forløbene og downloade dem.


4 bevægelsesaktiviteter til natur/teknologi

Af Casper Lohman Jensen, digital naturfagsredaktør hos Clio Online

Bevægelse er med til at gøre undervisningen levende, nærværende og sjov. Heldigvis er det også nemt at inddrage bevægelse i naturfagsundervisningen. I hvert fald med de digitale læremidler, jeg arbejder med. På NaturTeknologifaget findes der nemlig masser af aktiviteter, hvor læring og bevægelse går hånd i hånd. Her har jeg samlet fire af dem.

Fysisk aktivitet har været en fast del af folkeskolen i mange år. Elever er blevet sendt på en løbetur rundt om skolen, hvis der kom for meget uro i klassen, og mange lærere og vikarer har rundboldreglerne siddende på rygraden. Men vi kan gøre det meget bedre. Når bevægelse bliver integreret i undervisningen, bliver skoledagen både sjovere og mere nærværende. Hvis bevægelsesaktiviteterne samtidig er fagligt relevante, kan det at røre sig være med til, at det faglige indhold sidder bedre fast.


Kæledyrsrobotter og unyttige robotter

FK04 2018 9 1
Af Hans Jørn Schmidt, Højbjerg, Billeder af prototyper: Michael Sparks

BBC micro:bit kommer Danmark

Micro:bit er efterhånden blevet introduceret i over 30 lande. Her i efteråret 2018 skal micro:bit for alvor introduceres i Danmark for elever på 4. klassetrin. Det sker i form af et projekt med navnet ultra:bit,
og som bygger videre på den idé, der er udviklet af BBC i UK. Herhjemme er det DR med støtte fra Industriens Fond og store dele af undervisningsverdenen, som står for projektet. Det betyder, at her i skoleåret 2018/19, er der mange lærere og elever på mellemtrinnet, som for første gang skal stifte bekendtskab med en BBC micro:bit eller bare micro:bit.


Opgaveretning med usynligt blæk.

Af Kim Christiansen

Når den engelske underviser Dylan Wiliam retter sine elevers opgaver, retter han med blæk, som eleven ikke kan se.

Han kan derfor i klassen få eleverne til at diskutere deres svar inden, at lærerens kommentarer og retning kan ses. Opgaverne bliver lagt i fryseren, hvorved kommentarer kommer frem.


Elevhæfter om sikkerhed med strøm

FK04 2018 10 1
Af Kim Christiansen

Sikkerhedsstyrelsen har lavet elevhæfter til elevgrupperne 5.-6. klasse og 7.-9 .klasse.
Hæfterne behandler emnet gennem interviews og levende historier, der inddrager børn og forholder sig til situationer, hvor børn risikerer at blive involveret i en elulykke eller elbrand. Samtidig giver de gode råd om, hvordan eleverne kan være med til at forebygge ulykker.