Kom nemt i gang med engineering-arbejdsformen med Gyldendals nye forløb om energi.

Af Søren Bak Sommer

Engineering-arbejdsformen kan med sit fokus på virkelige og aktuelle problemstillinger åbne elevernes øjne for vigtigheden af naturfagligheden og skabe større forståelse for samspillet naturfagene imellem. Det mener forfatteren bag det nye forløb, Lis Buch Sørensen;


Åben Virksomhed – Gratis undervisningsforløb i samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening

Af Simone Klint, konsulent i DA's afdeling Projekt Åben Virksomhed

Elevers motivation og arbejdsindsats øges, når de oplever, at det, de lærer i fagene, også bruges i virkeligheden. DA Åben Virksomhed har derfor i samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening og lærerfaglige kræfter udviklet undervisningsforløb med fokus på praksisfaglighed til fysik/kemi og natur/teknologi samt de øvrige naturfag og matematik. Du kan finde alle undervisningsforløb og virksomheder i nærheden af din skole på portalen www.aabenvirksomhed.dk.
 


Videoundervisning gratis for alle

Af René Bank, produktionschef og redaktør

Restudy blev i august 2019 gjort gratis for alle. Dermed er vores mere end 2.000 videoer frit tilgængelige med alt dertilhørende materiale.
Vi er naturligvis også repræsenteret i fysik/kemi, hvor vi pt. har mere end 40 videoer på  www.restudy.dk

Videoerne tager udgangspunkt i læringsstoffet inden for faget og de kompetenceområder, der gør sig gældende inden for faget i form af undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.


Metodeforvirring eller IBSE og Engineering i skøn forening?

Af Ulla Hjøllund Linderoth, www.naturfagskonsulenten.dk

Nogle vil måske opleve, at den ene strømning indenfor naturfagsundervisningen afløser den anden. I en lang periode har IBSE (Inquery Based Science Education) været svaret på spørgsmålet om, hvad der giver eleverne det bedste udbytte og største motivation af undersøgende arbejde. Senere hed det Engineering, hvor engineering-modellen blev svaret på selvsamme spørgsmål. Det er ikke underligt, hvis det er lidt svært som lærer at finde sin vej i de mange metoder, som i løbet af årene ruller over den danske naturfagsundervisning.


Plastikhelteskolen - nyt gratis uv-forløb til n/t.

Af redaktør Kim Christiansen

Der er i september 2019 udgivet et undervisningsmateriale om plastik til målgruppen 5.-6. klasse i natur/teknologi.
Materialet er primært skrevet af Julie Juanita Larsen, der i 2018 skrev bogen Plastik i havet.

Aktiviteterne og undersøgelserne i Plastikhelteskolen er:


Støt ungdomsoprøret

Er det i orden at børn og unge pjækker fra skole og går til demonstration? Må vi nu ikke drikke vand af plastflaske? Hvornår er det ok at køre i bil? Hvordan fordeler vi verdens ressourcer, så alle får et værdigt liv? Og hvordan omsætter vi perspektiverne i Verdensmålene til vedkommende undervisning, der giver håb for fremtiden?

Af Ole Haubo Christensen naturfagskonsulent, VIA CFU


BUSTER sætter klima og natur på skoleskemaet

Tilmelding til den københavnske filmfestivals arrangementer er startet.

 

I år sætter BUSTER, Danmarks største film- og mediefestival for børn og unge, særligt fokus på klimaet og naturen. Festivalens skoleprogram tilbyder en række film tilknyttet oplæg og workshops, der sætter temaer om natur og klima i øjenhøjde med børn og unge, og kan bruges aktivt i naturfagsundervisningen - uanset klassetrin.