Stjerne-lærer belønnet med medalje

Af Kim Christiansen, redaktør

Skribent ved fysik•kemi og lærer på Bellahøj skole Carsten Skovgaard Andersen er i april 2019 blevet belønnet med Dronningens Fortjenstmedalje.

Vore læsere er igennem rigtigt mange år blevet beriget af Carsten Skovgaards Andersens artikler om universet.
Carsten åbner også gerne for Stjernekammeret på Bellahøj skole for elever og voksne - senest ved medlemsarrangement i DFKF i marts 2019.
I 2007 var Carsten med til at starte til at give glæden ved at se ud på nattehimlen med projektet Børn af Galileo. Tanken var, at eleverne kan få en god oplevelse af at observere med en kikkert, som de selv har samlet.
Her over 10 år senere ligger Carsten stadig en aktuel guide på projektets hjemmeside til, hvad man kan observere på nattehimlen: http://www.boernafgalileo.dk/himlen_netop_nu.pdf


Tanker fra Sjællandsgades skole i 1960erne

Af Peer Olsen, modtager af legat fra Lindersdorfs Rejsefond. 

I anledning af DFKF København/Sjællands 100 års fødselsdag d. 25.09 2019 er jeg kommet til at tænke 50 år tilbage i tiden til min skolegang på Sjællandsgades skole på Nørrebro i København.
Her i bagklogskabens klare lys er det gået op for mig, hvor meget undervisningen for 50 år siden og især lærerne har betydet for mig gennem årene. Jeg kan nu se, at især lærerne i naturfag har haft en enorm indflydelse på mig og mine interesser.
At en skole på Nørrebro i København kunne have så gode, dygtige og engagerede lærere, der forstod at fange eleverne, er lidt overraskende. Jeg skal her kort fortælle lidt om hvem og hvad de bidrog med, men da det er 50 år siden er min hukommelse af naturlige grunde begrænset, men et par enkelte historier kan jeg da huske. Til slut vil jeg binde det sammen med foreningen og dens virke i dag.


Ove Lindersdorf i fysiklokalet i gang med kalorimeterøvelser. Fra fysik•kemi 5/89

Biologilærer Svend Kaulberg.

Den første lærer som jeg vil omtale, var vores biologilærer, der på den tid var berømt med eget radioprogram. Det drejer sig om Svend Kaulberg. Navnet siger måske ikke så meget i dag, men for 50 år siden var han kendt for sit engagement især omkring de danske fugle. Han havde hver morgen en 5 minutters radioudsendelse om Dagens fugl, hvor han fortalte om en enkelt fugl med udseende, hvor man kunne finde den og til slut med en optagelse af, hvordan den lød, når den sang eller skreg.


Se lyset - på Jorden og i rummet

Af Mads Kring, undervisnings- og udviklingsansvarlig på Planetarium.

Lys er ikke bare lys. Det hvide synlige lys fra både stjerner og kunstige lyskilder rummer information og farver som det blotte øje ikke kan se. Derfor kan det også være svært at forstå, men med spektroskopi, kan man sprede lyset og se de bølgelængder som lyskilderne udsender.
I spektret mellem 400 og 700nm finder vi det synlige lys, som er de bølgelængder af lys vores øjne kan opfange. Og selvom det kun er en lille del af alle de typer lys vi kender i det elektromagnetiske spektrum, så rummer det synlige lys alligevel uanede mængder information, hvis man kan dechifrere den.
I artiklen er der en byggevejledning til et spektroskop, som man kan gå på opdagelse i lys med.
Der skal udover byggevejledningen bruges en CD-skive, tape/lim og en mobiltelefon.


Tæt på lyd på Forskningens døgn i april og maj

Af Kim Christiansen, redaktør

I Forskningens Døgns skoleprogram 2019 (fra 24. april-24. maj) skal elever fra 4. - 6. klasse arbejde og tænke som en forsker, der undersøger og leder efter svar på spørgsmål. I år handler Skoleprogrammet om Lyd og foregår på biblioteker landet over. Der er også en landsdækkende konkurrence, hvor elever skal optage lyde udendørs.

Gennem praktiske aktiviteter arbejder eleverne med lyd på forskellige måder. De undersøger hvordan lyd bevæger sig, hvad lyd gør ved os og hvordan vi kan omsætte lyde til noget vi kan se. Aktiviteterne giver eleverne mulighed for at gøre sig sanselige og faglige erfaringer gennem forskellige hands-on aktiviteter, der introducerer begreber som kommunikation, vibrationer, støj og lydhastighed.
Læs mere og få yderligere oplysning om tilmelding og materiale på Biblo.dk's hjemmeside https://biblo.dk/lyd.


Byg og programmér en robot på tre dage

Af Mads S. Madsen, RoboPartyforeningen

Kan man bygge og lære at programmere en robot på tre dage, når man ingen forkundskaber har? Det spørgsmål stillede man sig på Minhouniversitetet i Guimarães i Portugal for nogle år siden, og så udviklede man Bot’nroll og lavede RoboParty. Det har gennem årene udviklet sig til, at man i marts måned hvert år samler ca. 500 unge mellem ca. 13-18 år på universitetet i Guimarães til RoboParty. Man har bevist, at det kan lade sig gøre, og arrangementet har udviklet sig til at være ét af de største i verden af sin art.
 


Atommasseenhed, dalton eller unit?

John Dalton 1766-1844. Kilde: Wiki Commons
 Af Erik Both, tidligere lektor ved Fysik, DTU og lærebogsforfatter.

Kemikeren John Dalton er kendt for sin atomteori og sin opdagelse af de heltallige forhold i kemiske forbindelser. Desuden har han lagt navn til en enhed, dalton, der i Danmark beklageligvis af mange kaldes unit.

I artiklen redegøres for historien om den atomare masseenhed og dens benævnelser i danske lærebøger. Formålet med artiklen kan udtrykkes kort: Ophør med at bruge ordet unit for den atomare masseenhed. Benyt i stedet et af enhedens officielle navne, dalton.

 


Micro:bit i naturfagene. Hvorfor og hvordan?

Af Gunnar Lund, tidligere IT konsulent i Vejle kommune og Torben Baunsø, tidligere IT konsulent i Horsens kommune

To tidligere IT-konsulenter har lavet gratis forløb med micro-bitten til natur/teknologi og fysik/kemi.


FK02 2019 1 1
Micro:bitten har flere sensorer.


Micro:bit er en mikroprocessor til skolebrug, der blev frigivet til engelske skoler med afsæt i year 7 elever (11-12 år) i 2016.
Micro:bit er udviklet af engelske BBC i samarbejde med en række større firmaer herunder Microsoft og Samsung.

DR introducerede i 2018 projektet Ultra:bit som et tilbud til alle 4. klasser i Danmark. I 2019 udvides projektet til at omfatte hele mellemtrinnet.


Valg af materiel

Hvilket materiel kan være relevant at benytte, når skoler skal arbejde med programmering, digital måling og styring og elektronik?
Der eksisterer gode bud på hvordan eleverne kan arbejde med programmering på skærmen. Rigtigt mange lærere kender Hour of Code og Scratch.